مشکلات اجرای آموزش تلفیقی STEM: مطالعه مروری نظام مند (سیستماتیک)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه بیرجند

2 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

10.22034/ise.2023.13375.1025

چکیده

چکیده
«استیم» (STAEM)1، ایده یادگیری بین رشته ای  است که دانش آموزان از طریق ترکیب واقعی رشته ها، یاد می گیرند و می توانند مسائل را در یک زمینه واقعی حل کنند. از اینرو هدف این مقاله معرفی هر چه بیشتر این رویکرد نوین آموزشی و ارائه تصویری روشن به منظور عملیاتی کردن این چارچوب در سیستم آموزشی است. روش این پژوهش مرور نظام مند است. جامعه این پژوهش متشکل از 198 مقاله درباره آموزش استیم است که بین سالهای 2010 تا 2019 میلادی در مجلات معتبر علمیScience Direct ،Springlink ، Google Scholar ،Scopus، ارائه شده‌اند. نمونه پژوهش، 17 مقاله  است که به صورت هدفمند و بر اساس غربالگری در مراحل مختلف، مورد مطالعه عمیق و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از یافته‌ها نشان داد که معلمان به عنوان مهمترین عنصر در اجرای آموزش استیم با مشکلات بسیاری از جمله: عدم دانش و مهارت کافی، کمبود منابع برای به کارگیری فناوری در آموزش استیم، عدم ارتباط بین دروس، کمبود زمان/فضا برای اجرای آن، آگاه نبودن از محتوا، نداشتن پشتیبانی مالی برای اجرای آن، تغییرات زیاد در برنامه درسی استیم و عدم مهارت کافی برای تلفیق آموزش و یادگیری برای اجرای این روش آموزش مواجه هستند. بنابراین نتیجه گیری می شود که معلمان برای اطمینان از اجرای موفقیت آمیز آن باید دانش عمیقی از محتوای استیم (علوم( ، فناوری، مهندسی و ریاضیات) داشته باشند. زیرا هر گونه تغییر در برنامه درسی نه تنها بر تدریس معلم بلکه بر پیشرفت دانش آموزان نیز تأثیر می گذارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Implementation problems of integrated STEM education: a systematic review.

نویسندگان [English]

  • enayat karimzadeh 1
  • mohsen ayati 2
  • hadi pourshafei 2
1 Birjand University
2 Faculty of Psychology and Educational Sciences
چکیده [English]

Current modes of education require STEM education to integrate four disciplines (science, technology, engineering, and mathematics) into one larger discipline. However, the implementation of integrated STEAM training is not an easy task because many issues arise after its implementation. Therefore, a systematic review was conducted to gather evidence from the latest empirical studies to explore the main issues related to integrated STEAM education. PRISMA guidelines were used to track relevant articles from 2010 to 2019 using Scopus and Google Scholar databases. Hence, a total of 17 articles were identified. The findings showed that the teacher is the most important factor in the integrated education of STEAM. The knowledge of teacher is the key to the implementation of STEAM integrated education, but teachers in the field of STEAM education are still unaware of the content of STEAM. Therefore, STEAM teachers must immediately have in-depth knowledge of STEM content to ensure successful implementation of STEAM integration.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Integrated learning
  • Problem
  • Knowledge
  • Teacher
  • "