رابطه پیشرفت تحصیلی و شرایط فرهنگ خانوادگی در انگیزه تحصیلی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد روانشناسی

10.22034/ise.2023.13868.1033

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیشرفت تحصیلی و فرهنگ خانواده بر انگیزه تحصیلی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش‌آموزان پایه چهارم، پنجم و ششم دبستان منطقه شهداد در شهرستان کرمان بود. روش نمونه‌گیری از نوع در دسترس و تعداد نمونه با در نظر گرفتن حجم جامعه و جدول مورگان 353 بود. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه‌ی انگیزش تحصیلی والرند (1992)، پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1990) و زیر مقیاس فرهنگ خانواده از پرسشنامه شرایط خانوادگی ( نوربخش، 1391) بود. تجزیه تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه به روش اینتر انجام شد. نتایج یافته‌ها نشان داد که پیشرفت تحصیلی و فرهنگ خانواده رابطه معناداری با انگیزه تحصیلی داشتند و توانستند 69% از انگیزه تحصیلی را تبیین کنند. این نتایج ضرورت توجه جدی اندیشمندان را به غنی کردن فرهنگ خانواده و پیشرفت تحصیلی برای بالا بردن انگیزه تحصیلی را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between academic achievement and family culture conditions in students' academic motivation

نویسنده [English]

  • Raziyeh Dehghan
University
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the role of academic progress and family culture on academic motivation. The present research method was descriptive and correlational and applied in terms of purpose. The statistical population of the present study included all the fourth, fifth, and sixth-grade students of the Shahdad district in Kerman, Iran. The sampling method was available and the number of samples was 353 considering the size of the population and Morgan's Table. Tools used in the research were Wallerand's (1992) academic motivation questionnaire, Pham and Taylor's (1990) academic progress, and the family culture subscale of the family conditions questionnaire (Noorbakhsh, 2013). Data analysis was done using a correlation test and multiple regression using Inter method. The results of the findings showed that academic progress and family culture had a significant relationship with academic motivation and were able to explain 69% of academic motivation. These results show the need for scholars to pay serious attention to enriching the family culture and academic progress to increase academic motivation.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic progress
  • cultural conditions
  • family conditions
  • academic motivation
  • student progress