پیامدهای اجرای برنامه درسی تلفیقی علوم تجربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه بیرجند

2 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

10.22034/ise.2024.14790.1072

چکیده

روند کنونی در یادگیری برنامه درسی علوم بیشتر به سمت یادگیری میان رشته‌ای (تلفیقی) گرایش دارد. در سال‌های گذشته، چندین مطالعه، مقالات مربوط به برنامه درسی علوم تلفیقی را بررسی کرده‌اند. با این حال، تحقیق آنچنانی درباره مقالاتی در مورد برنامه درسی علوم تلفیقی تا به امروز هنوز در دسترس نیست. هدف از این مطالعه مرور 29 مقاله تحقیقی تجربی در زمینه تلفیق برنامه درسی علوم بود که از 2010 تا 2019 منتشر شده است. بیشتر این مقالات از مجلات scopus - indexed گرفته شده‌اند. رویکرد تحقیق مورد استفاده، طرح تحقیق کیفی بود. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، که علوم تلفیقی در کشورهای مختلف اجرا شده است. با این وجود، اجرای علوم تلفیقی آنطور که انتظار می‌رفت موفقیت‌آمیز نبوده است. درک دانش‌آموزان از علوم تلفیقی دشوار، خسته‌کننده، غیر جالب و انتزاعی بوده است. مسائل متعددی در اجرای یادگیری علوم تلفیقی وجود دارد: ناهماهنگی سوابق آموزشی معلمان با علوم تلفیقی، و همچنین کتاب‌های درسی و برنامه درسی توسعه نیافته. اجرای علوم تلفیقی برای ارتقای مهارت‌های دانش‌آموزان مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Consequences of the implementation of the integrated curriculum of experimental sciences

نویسندگان [English]

  • enayat karimzadeh 1
  • hadi pourshafei 2
  • mohammad akbaryborng 3
  • hossein shokohifard 3
1 Birjand University
2 Faculty of Psychology and Educational Sciences
3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Birjand University, Birjand, Iran
چکیده [English]

The current trend in learning the science curriculum is more towards interdisciplinary (combined) learning. In the past years, several studies have examined articles related to integrated science curriculum. However, so much research on articles on integrated science curriculum is still not available to date. The purpose of this study was to review 29 empirical research articles in the field of science curriculum integration that have been published from 2010 to 2019. Most of these articles are taken from Scopus-indexed journals. The research approach used was a qualitative research design. The results of this study show that integrated science has been implemented in different countries. Nevertheless, the implementation of integrated science has not been as successful as expected. Students' understanding of integrated sciences has been difficult, boring, uninteresting and abstract. There are several issues in the implementation of integrated science learning: inconsistency of teachers' educational background with integrated science, as well as underdeveloped textbooks and curriculum. Implementation of integrated science is effective for improving students' skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Program
  • curriculum
  • science
  • integration
  • education"