تبیین چهارچوب مفهومی ابعاد و مولفه های برنامه درسی پژوهش محور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،تفت، یزد، ایران

2 گروه علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور بندرعباس، ایران

10.22034/ise.2024.14063.1040

چکیده

هدف پژوهش حاضر تبیین چهارچوب مفهومی ابعاد و مولفه های برنامه درسی پژوهش محور است. بنابراین روش این پژوهش از نوع توصیفی شامل تحلیل اسنادی و رویکرد پژوهش نظری است. جامعه آماری پژوهش شامل متون نظری و سوابق پژوهشی برنامۀ درسی پژوهش از سال 2010 تا 2021 است. بر اساس ماهیت پژوهش از نمونه گیری در این پژوهش صرف نظر شده است و در واقع حجم نمونه در این پژوهش بر اساس اشباع نظری تعیین شده است. برای گرد آوری داده های این پژوهش ازمیان اسناد پژوهشی معتبر مرتبط با برنامه درسی پژوهش محور تعداد 20 منبع نوشتاری که شامل مقالات علمی پژوهشی، پایان نامه و کتب می باشد استفاده شده است. بر اساس یافته‌های پژوهش تعداد 16 مولفه برای برنامه درسی پژوهش محور از جمله عدم قطعیت در دانش، خلاقیت، فراشناخت، سعه صدر و تحمل عقاید، خود رهبری، مسئولیت پذیری، خود انگیختگی، مسئله مداری، تفکر انتقادی، پرسشگری، تکاملی بودن، پویایی، ساخت دانش، کار گروهی، انعطاف پذیری، معلم پژوهنده شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explanation of the conceptual framework of research-oriented curriculum dimensions and components

نویسندگان [English]

  • fateme zare mahmoodabadi 1
  • ziba nouri 2
1 Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Teft, Yazd, Iran
2 Department of Educational Sciences, Payam Noor Bandar Abbas University, Iran
چکیده [English]

The aim of the present study was to explain the conceptual framework of the dimensions and components of the research-oriented curriculum. Therefore, the method of this descriptive research included document analysis and content analysis, and the research approach is theoretical and applied. The statistical population of the research includes two parts; In the documentary section, theoretical texts and research records of the research-oriented curriculum from 2010 to 2021. Based on the nature of the research, sampling has been omitted in this research, and in fact, the sample size in this research has been determined based on theoretical saturation. To collect the data of this research, 20 written sources including scientific research articles, theses and books have been used among the valid research documents related to the research-oriented curriculum. According to the findings of the research, there are 16 components for the research-oriented curriculum, including uncertainty in knowledge, creativity, metacognition, leadership and tolerance of opinions, self-leadership, responsibility, self-motivation, problem-solving, critical thinking, questioning, and evolution. , dynamism, knowledge construction, group work, flexibility, teacher researcher were identified, and their consistency in experimental science books of elementary grades has been evaluated relatively favorably. Among these components, critical thinking and creativity had the highest information load and importance coefficient.

کلیدواژه‌ها [English]

  • research-based curriculum
  • creativity
  • self-motivation
  • critical thinking
  • teacher researcher