بررسی تاثیر هوش هیجانی بر نحوه برقراری ارتباط با همسالان و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان میامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان سمنان

2 کارشناس ارشد، برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، دامغان، ایران

3 مدرس مدعو دانشگاه پیام نور دامغان

10.22034/ise.2024.15699.1085

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش هیجانی بر نحوه برقراری ارتباط با همسالان و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان میامی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعۀ آماری این تحقیق را کلیۀ دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان میامی در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند که تعداد آنان حدود 6100 نفر است. در این پژوهش برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد که تعداد 302 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شد که شامل دو بخش بود. بخش اول پرسشنامه شامل سوالات جمعیت‌شناختی بود که توسط محقق طراحی شد و بخش دوم شامل سه پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی والراند و همکاران (1992) ، پرسشنامه هوش هیجانی وانگ و لو (2002) و پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی ماتسون(1982) که برای سنجش ارتباط با همسالان استفاده گردید. برای بررسی روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها از نظرات متخصصان و صاحب‌نظران علوم تربیتی بهره گرفته شد و برای سنجش پایایی ابزار پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که طبق این دو شاخص پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی فرضیات تحقیق از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد واریانس‌محور استفاده شد. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها در پژوهش حاضر از نرم‌افزارهای SPSS23 و Smart-PLS 3.2.8 استفاده گردید. یافته‌های تحقیق نشان داد که هوش هیجانی بر نحوه ارتباط با همسالان و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان میامی تاثیر مثبت و معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

investigate the effect of emotional intelligence on the way of communication with peers and the motivation of academic progress of elementary school students in Miami City

نویسندگان [English]

  • alireza motallebi nejad 1
  • Fatemeh karimiyan 2
  • Hossein Amani 3
1 Assistant Professor of Department of Educational Sciences, Farhangian Semnan University
2 MA. Curriculum Planning, Payam Noor University, Damghan, Iran
3 Master of educational technology and Visiting lecturer at Payam Noor University, damghan-Iran,
چکیده [English]

The present study aimed to investigate the effect of emotional intelligence on the way of communication with peers and the motivation of academic progress of elementary school students in Miami City. This research is applied in terms of purpose and descriptive correlation, which was conducted in the field. The statistical population of this research was formed by all the elementary school students of Miami city in the academic year of 2023-2024, whose number is about 6100 people. In this research, an available sampling method was used to select the sample, and 302 people were selected as a sample. To collect research data, a questionnaire tool was used, which included two parts. The first part of the questionnaire included demographic questions that were designed by the researcher, and the second part included three academic achievement motivation questionnaires by Wallerand et al. (1992), an emotional intelligence questionnaire by Wang and Lu (2002) and Matson's social skills questionnaire (1982) which was used to measure the relationship with Peers were used.The findings of the research showed that emotional intelligence has a positive and significant effect on the way of communication with peers and the academic progress of elementary school students in Miami City.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Peers
  • progress motivation
  • emotion regulation
  • elementary school
  • emotional intelligence