2
کارشناس مسئول امور بینالملل دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
10.22034/ise.2025.17188.1120
Abstract
آموزش تاریخ امروزه جزء لاینفک نظامهای آموزشی در سرتاسر جهان است. ضرورت این امر زمانی بیشتر احساس میشود که دانسته شود تاریخ یک رشته هویتساز است. ایجاد این هویت نه توسط تاریخ به ماهو تاریخ، بلکه توسط متولیان تاریخ که همان دبیران و استادان این رشتهاند محقق میگردد. دبیران تاریخ و متولیان این رشته در ساخت فرهنگ پویا و انتقال آن به نسل جوان نقش مهم و سازندهای دارند. حال چگونه میتوان از این امر به راحتی چشمپوشی کرد.
پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی و تحلیلی و روش جمعآوری کتابخانهای – میدانی «تجربه زیسته و مطالعاتی پژوهشگران» در صدد پاسخگویی به این سوال است که بینش دبیران و مدرسان تاریخ در ساختار نظام آموزشی کشور و هم چنین اهداف مطالعه این رشته در تحکیم جایگاه آن در دانشگاه ها چه تاثیری دارد؟ بعد از بررسی دادههای تاریخی و تجارب شخصی نویسندگان در تدریس تاریخ یافته تحقیق حاضر آن را نشان میدهد هرگونه تغییر و تحول در سیستم آموزشی تاریخ در سطح کشور و قبل از بازنگری در محتوای درسی، محیط آموزشی، تغییر نگرش خانواده و جامعه در ابتدا منوط است بر تغییر بینش و نگرش دبیران و استادان تاریخ. در وهله اول تا زمانی که فلسفه مطالعه تاریخ برای آنان حل نشده باشد هرگونه راهکاری برای روشمند کردن تدریس تاریخ یا تغییر در آن بیهوده است.
بهرامیان, م. and salehi, ک. (2025). There are two history teachers and the goals of studying the history of arbitration, where is his place. Interdisciplinary Studies in Education, 3(4), 55-76. doi: 10.22034/ise.2025.17188.1120
MLA
بهرامیان, م. , and salehi, ک. . "There are two history teachers and the goals of studying the history of arbitration, where is his place", Interdisciplinary Studies in Education, 3, 4, 2025, 55-76. doi: 10.22034/ise.2025.17188.1120
HARVARD
بهرامیان, م., salehi, ک. (2025). 'There are two history teachers and the goals of studying the history of arbitration, where is his place', Interdisciplinary Studies in Education, 3(4), pp. 55-76. doi: 10.22034/ise.2025.17188.1120
CHICAGO
م. بهرامیان and ک. salehi, "There are two history teachers and the goals of studying the history of arbitration, where is his place," Interdisciplinary Studies in Education, 3 4 (2025): 55-76, doi: 10.22034/ise.2025.17188.1120
VANCOUVER
بهرامیان, م., salehi, ک. There are two history teachers and the goals of studying the history of arbitration, where is his place. Interdisciplinary Studies in Education, 2025; 3(4): 55-76. doi: 10.22034/ise.2025.17188.1120