ارزیابی فرایند تدوین سند تحول برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 یزد، میدان امام حسین، بلوار دانشجو، دانشگاه فرهنگیان یزد، پردیس شهیدان پاکنژاد

2 دانشیار گروه علوم تربتی دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

   پژوهش حاضر با هدف "ارزیابی فرایند تدوین سند تحولی برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران"به صورت کیفی و از نوع پدیدارشناسی انجام شده است و داده‌‌ها با استفاده از مصاحبه و بررسی اسناد گردآوری شده اند. جامعه آماری پژوهش نیز تعداد 8 نفر از  دست‌اندرکاران اصلی در تولید و تدوین این سند هستند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و جمع آوری داده‌‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق با آنان حاصل شده است. تحلیل داده‌‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. نتایج نشان داد که سند برنامه درسی ملّی در مراحل فرایند تدوین خود تا قبل از مرحله اجرا، معیارها و گام‌‌‌های تدوین یک سیاست کلی را از دیدگاه سیاستگذاری کامل و صحیح طی نکرده است. همچنین نتایج حاکی از آن است که عدم انسجام در برنامه‌‌‌های درسی، تمرکزگرایی شدید در برنامه ریزی‌‌‌های درسی و نیز ثبات محتوای درسی در سالیان گذشته، از جمله  ضروریات تدوین این سند بوده است؛ همچنین درک اهمّیّت مسأله از سوی متخصصان، کارشناسان، مدیران ارشد، معلمان، فشار سیاستگذاران و ذی نفعان و بازه زمانی طولانی مطرح بودن مسأله از عوامل اصلی دردستورکار قرارگیری این سند و تصویب رسمی آن در شورایعالی آموزش و پرورش بوده است.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the development process of the national curriculum document of the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • sorena mehregan 1
  • hamid farhadirad 2
1 Yazd, Imam Hossein square, Dargheh Blvd., Farhangian University of Yazd, Shahidan Paknejad campus
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Shahid Chamran University, Ahvaz
چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of "evaluating the process of developing the national curriculum document of the Islamic Republic of Iran", which was done qualitatively and phenomenologically. The data were collected using interviews and document review. The statistical population of the study included eight main authorities in the production and formulation of this document, and the data collection was achieved through a deep semi -structured interview with them. Data analysis was done using the content analysis method. The results showed that the national curriculum document did not pass the criteria and steps of developing a general policy in the stages of its development process until the implementation stage from the point of view of complete and correct policy making. Moreover, the results indicate that the lack of coherence in curricula, extreme centralism in curriculum planning, and the stability of curriculum content in the past years have made it necessary to produce this document, and the understanding of the importance of the issue by specialists, experts, senior managers, Teachers, the pressure of policymakers and stakeholders and the long period of time that the issue has been raised have also been one of the main factors in the agenda of this document and its official approval in the Supreme Council of Education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • curriculum
  • national curriculum
  • policy
  • evaluation
  • process