بررسی رابطه بین مدیریت استعداد با عملکرد شغلی از طریق توانمندسازی روانشناختی معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان ممسنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،اداره آموزش و پرورش، نورآباد ممسنی،ایران

2 استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی ارتباط بین مدیریت استعداد با عملکرد شغلی از طریق توانمندسازی روانشناختی در معلمان مقطع متوسطع اول شهرستان ممسنی می باشد. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، تمامی معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان ممسنی به تعداد 301نفر بود، که از این تعداد 170 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای با محقق همکاری کردند.ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه های استاندارد عملکرد شغلی پترسن و همکاران(2004)، مدیریت استعداد احمدی و همکاران(1391) و توانمندسازی روانشناختی(اسپریتزر ،1995) بود. برای توصیف داده‌ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین مدیریت استعداد و توانمندسازی روانشناختی با عملکرد شغلی رابطه ی مثبت و معناداری وجود داشت و همچنین بین مدیریت استعداد و توانمندسازی روانشناختی رابطه ی مثبت و معناداری وجود داشت. در نهایت، نتایج نشان داد که ارتباط بین مدیریت استعداد با عملکرد شغلی از طریق توانمندسازی روانشناختی مثبت و معنادار بود(01/0P ≤).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between talent management and job performance through psychological empowerment of first secondary teachers in Mamsani city

نویسندگان [English]

  • gholamreza safari 1
  • omid safari 2
1 Assistant Professor, Department of Physical Education, Nourabad Mamsani Branch, Department of Education, Nourabad Mamsani, Iran E-mail: omidsafari11@yahoo.coom
2 Assistant Professor , Department of Physical Education,Nourabad Mamasani Branch , Islamic Azad University, Nourabad Mamasani , Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the relationship between talent management and job performance through psychological empowerment in teachers of the first secondary level of Mamsani city. This research is applied and descriptive and correlational. The statistical population of this research was all 301 teachers of the first secondary level of Mamsani city, of which 170 people cooperated with the researcher as a sample and by cluster random sampling method. Data collection tools were standard job performance questionnaires. Petersen et al. (2004), talent management by Ahmadi et al. (2011) and psychological empowerment (Spritzer, 1995). Descriptive statistics methods were used to describe the data, and Pearson's correlation coefficient, regression and structural equations were used to analyze the data. The results of the research showed that there was a positive and meaningful relationship between talent management and psychological empowerment with job performance, and there was also a positive and meaningful relationship between talent management and psychological empowerment. Finally, the results showed that the relationship between talent management and job performance through psychological empowerment was positive and significant (P ≤ 0.01).

کلیدواژه‌ها [English]

  • عملکرد شغلی
  • مدیریت استعداد
  • توانمند سازی روانشناختی
  • معلمان
  • شهرستان ممسنی