تعیین ارتباط بین رشد حرفه ای و اعتبار سازمانی با درگیری شغلی در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان ممسنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران

2 استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،اداره آموزش و پرورش، نورآباد ممسنی،ایران

10.22034/ise.2024.15902.1090

چکیده

هدف از این تحقیق تعیین ارتباط بین رشد حرفه ای و اعتبار سازمانی با درگیری شغلی در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان ممسنی بود. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، تمامی مقطع متوسطه اول شهرستان ممسنی به تعداد 301نفر بود، که از این تعداد 170 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای با محقق همکاری کردند. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه های استاندارد اعتبار سازمانی سرمد و همکاران (1390)، رشد حرفه ای آکفیلت و کوت (2005) و درگیری شغلی قنبری و همکاران (1394) بود. برای توصیف داده‌ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی داده‌ها از روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین رشد حرفه ای و اعتبار سازمانی با درگیری شغلی رابطه ی مثبت و معناداری وجود داشت و همچنین نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که رشد حرفه ای و اعتبار سازمانی قابلیت پیش بین معنادار درگیری شغلی آزمودنی ها را دارد(01/0P ≤).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Determining the relationship between professional growth and organizational credibility with job involvement in teachers of the first secondary level of Mamsani city

نویسندگان [English]

  • omid safari 1
  • gholamreza safari 2
1 Assistant Professor , Department of Physical Education,Nourabad Mamasani Branch , Islamic Azad University, Nourabad Mamasani , Iran
2 Assistant Professor, Department of Physical Education, Nourabad Mamsani Branch, Department of Education, Nourabad Mamsani, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to determine the relationship between professional growth and organizational credibility with job involvement in teachers of the first secondary level of Mamsani city. This research was applied and descriptive and correlational. The statistical population of this research was all the first high school students of Mamsani city with the number of 301 people, of which 170 people cooperated with the researcher as a sample and by cluster random sampling method. The tools of data collection were the standard questionnaires of organizational credibility by Sarmad et al. (2013), professional growth by Akfilt and Kot (2005) and job involvement by Ghanbari et al. (2014). Descriptive statistics methods were used to describe the data, and Pearson's correlation coefficient and regression statistical methods were used to analyze the data. The results of the research showed that there was a positive and significant relationship between professional growth and organizational credibility with job engagement, and also the results of the research showed that professional growth and organizational credibility have the ability to significantly predict the job engagement of subjects (P ≤ 0.01).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional growth
  • organizational credibility
  • job conflict
  • teachers
  • Mamsani city