چهارچوب هم‌افزایی در آموزش‌های مکان‌پایۀ علوم اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی گروه آموزش جغرافیا دانشگاه فرهنگیان تهران

10.22034/ise.2024.16314.1095

چکیده

پیشینه و اهداف هم‌افزایی الگویی آموزشی برگرفته از رویکرد ساختن‌گرا است که بنیاد اصلی آن مبتنی بر برنامه‌ریزی گروهی و مشارکتی است. الگوی هم‌افزایی در آموزش دروس مکان‌محور به دلیل ساختار دادۀ مکانی آن، بیشترین کاربرد را دارد. بنیاد دروس مکان‌محور مبتنی بر محتوای جغرافیایی است. روش‌ها‌: این پژوهش با روش تفسیری مبتنی بر گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه‌ای اسنادی به بررسی روش هم‌افزایی آموزش دروس مکان‌محور رشتۀ آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان پرداخته است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد الگوی هم‌افزایی با اهرم مشارکتی خودراهبر، با تأکید بر کار گروهی دانشجو و تسهیل‌گری مدرس، می‌تواند در یادسپاری و تصویرسازی ذهنی داده‌های مکانی به شیوۀ مؤثری عمل نماید. پیاده‌سازی مدل هم‌افزایی متناسب با مراحل خود، به‌صورت گام‌به‌گام می‌باشد؛ بدین‌گونه که مدرس به‌عنوان تسهیل‌گر با توان هدایت‌گر، مشارکت‌محور، دانش‌گرا، اعتمادساز، انسجام‌بخش و هم‌افزا عمل می‌نماید. نتیجه‌گیری: هم‌افزایی با هدایت مدرس به شیوۀ خودراهبری گروهی با طی مراحل گروه‌بندی، تعریف، تسهیل‌گری، ایجاد هم‌افزایی، اعتباریابی، طبقه‌بندی، چرخش مفاهیم، اشتراک‌گذاری و ارزیابی، مطالب درسی مکان‌محور را آموخته، با تصویرسازی ذهنی، یادسپاری پایدار آن را کسب می‌کند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Synergogy framework in place bace education of social science

نویسنده [English]

  • esmaeil daviran
1 Assistant Professor of Geography education , University of Farahangian, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Synergogy is an educational model derived from the constructivist approach, whose main foundation is based on group and collaborative planning. Synergogy is the most used model in teaching place-based courses because of its spatial data structure. The foundation of such courses is based on geographic content. This research, with an interpretative method based on gathering information from library-documentary sources, has investigated the synergistic method of teaching place-based courses in social science education at Farhangian University. The findings show that the synergistic model with the collaborative lever of the leader as well as the emphasis on the student's working group and the teacher's facilitation, can work effectively in memorizing and mentally visualizing spatial data. The synergy model recommends a step-by-step fashion through which the teacher acts as a facilitator with guiding, participation-oriented, knowledge-oriented, trust-building, cohesive and synergistic ability. Through the stages of grouping, definition, facilitation, synergization, validation, classification, rotation of concepts, sharing and evaluation, the student in a self-directed way, would learn the place-oriented course materials and by mental imagery, he could memorize them permanently. Synergogy model is the most effective educational model for sustainable learning of subjects on a general scale for all courses and on a special scale for spatial courses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • constructivist
  • education
  • synergy
  • social sciences
  • place-oriented