واکاوی کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 403-1402 از منظر مؤلفه‌های جهانی‌شدن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران.

3 استادیار ،گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران

4 دانشجوی دکتری فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

5 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، فارس، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب‌ مطالعات ششم ابتدایی براساسمؤلفه‌های پدیده جهانی‌شدن انجام گرفت. در این پژوهش کتاب‌ مطالعات ششم ابتدایی به‌عنوان یکی از منابع آموزشی مورد تحلیل قرار گرفت تا مشخص شود به چه میزان به مؤلفه‌های آموزش جهانی توجه نموده است. روش مورد استفاده در تحلیل محتوا، ویلیام رومی بود و در مورد متن، هر پاراگراف به عنوان یک واحد تحلیل در نظر گرفته شد. در مورد پرسش‌ها و تصاویر نیز واحد تحلیل صرفاً یک سؤال یا یک تصویر بود. جامعه آماری کتاب مطالعات ششم ابتدایی در سال 1403-1402 بوده و نمونه و جامعه آماری یکسان است. نتایج حاصل از تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها نشان‌داد که بیشترین توجه به مؤلفه آموزش شهروندی و کمترین میزان توجه به مؤلفه آموزش محیط زیست می‌باشد، همچنین کتاب مذکور در زمینه پرداختن به مؤلفه‌های جهانی‌شدن نیمه‌فعال است زیرا ضریب درگیری عددی پایین‌تر از 1 و بالاتر از 5/. است، به این معنی است که کمتر از 50 و بیشتر از 25 درصد واحد‌های تحلیل کتاب به مؤلفه‌های جهانی‌شدن پرداخته است، درنتیجه میزان پرداختن به مؤلفه‌های جهانی‌شدن در کتاب مذکور در حد نسبتا مطلوب است.همچنین کتاب مذکور در زمینه پرداختن به مؤلفه‌های جهانی‌شدن نیمه‌فعال است زیرا ضریب درگیری عددی پایین‌تر از 1 و بالاتر از 5/. است، به این معنی است که کمتر از 50 و بیشتر از 25 درصد واحد‌های تحلیل کتاب به مؤلفه‌های جهانی‌شدن پرداخته است، درنتیجه میزان پرداختن به مؤلفه‌های جهانی‌شدن در کتاب مذکور در حد نسبتا مطلوب است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the sixth-grade social studies book in the academic year 2023-2024 from the perspective of globalization components

نویسندگان [English]

  • Zabihollah Salkhordeh 1
  • Lili Fatehi 2
  • hojjat eftekhari 3
  • Yaser Ghaleb Barabad 4
  • Akbar Rezaeifard 5
1 Master of Curriculum Planning, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Master of Educational Management, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Shiraz Branch, Shiraz, Iran
3 Assistant Professor, Educational Sciences Department, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran
4 Ph.D. Student in Philosophy of Education, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran
5 Assistant Professor of Farhangian University, Fars, Iran
چکیده [English]

The current research was conducted to analyze the approach of the textbook of the sixth elementary studies of the phenomenon of globalization. In this research, the textbook of 6th elementary studies was examined as one of the educational resources to determine how much attention has been paid to the components of global education. The method used in content analysis was William Rumi and in the case of text, each paragraph was considered a unit of analysis. In the case of questions and images, the unit of analysis was simply a question or an image. The statistical population is the sixth elementary study book in 2023-2024 and the sample and the statistical population are the same. The results of the data analysis showed that the most attention is paid to the component of citizenship education and the least amount of attention is given to the element of environmental education, also the mentioned book deals with the components of semi-active globalization. Because the coefficient of numerical involvement is lower than 1 and higher than 5/, is, it means that less than 50 and more than 25 percent of the analysis units of the book have dealt with the components of globalization, as a result, the amount of dealing with the components of globalization in the mentioned book is relatively favorable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content analysis
  • William Rumi
  • social studies
  • globalization