واکاوی تجارب زیسته دانش‌آموزان متوسطه دوم از چالش‌های آموزشی در دوران کرونا و پساکرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22034/ise.2024.17287.1127

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی چالش‌های آموزشی در دوران کرونا و پساکرونا بر اساس تجارب زیسته دانش‌آموزان در سال تحصیلی 1404-1403 با استفاده از روش تحقیق کیفی پدیدارشناسی پرداخت. گروه هدف پژوهش شامل دانش‌آموزان متوسطه دوم ناحیه ۲ شهرستان زنجان بود که از طریق نمونه‌گیری هدفمند، تعداد ۲۴ نفر از آنان تا حصول اشباع نظری تحت مصاحبه نیمه‌ساختاریافته قرار گرفتند. جهت دستیابی به روایی سؤال‌های مصاحبه از نظرات استادان گروه علوم تربیتی استفاده شد، برای اطمینان از اعتبار داده‌های پژوهش، مضامین استخراج شده از مصاحبه‌ها، به مصاحبه‌شوندگان ارائه شد تا پس از تائید آن‌ها ادامه تحلیل انجام شود. نهایتاً درون‌مایه ‌ مصاحبه‌ها در قالب شش مضمون اصلی و 19 مضمون فرعی استخراج و طبقه‌بندی شد. باتوجه به نتایج پژوهش، آموزش مجازی در دوران کرونا و نیز آموزش حضوری بلافاصله بعد از کمرنگ‌شدن همه‌گیری کرونا، دانش‌آموزان را با چالش‌های جدی مواجه کرده‌اند. چالش‌های ناشی از حضور در کلاس‌های مجازی در دوران کرونا (کاهش پیشرفت تحصیلی، کاهش تحرک فیزیکی در محیط آموزشی، عدم تعامل مناسب بین دانش‌آموز و معلم و...)، چالش‌های بازگشت به کلاس حضوری پس از کرونا (کاهش اعتمادبه‌نفس و ضعف در ارتباطات اجتماعی، استرس ابتلا به کرونا و...) و چالش‌های مرتبط با قوانین و انضباط خاص حاکم بر فضای آموزش حضوری در مدرسه پس از کرونا (سختی رعایت قوانین کلاس‌ها و مدرسه حضوری، سختی استفاده از ماسک و شیلد و الکل در مدرسه و...) از مهم‌ترین آن‌ها بودند که لزوم بازنگری در سیاست‌های آموزشی جهت بهینه‌سازی آن‌ها برای دانش‌آموزان در ایام مختلف را گوشزد می‌کنند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the lived experiences of secondary school students of educational challenges in the corona and post-corona era

نویسندگان [English]

  • sadegh ahmadi 1
  • , Rahmat Allah Khosrav 2
1 Master of Curriculum Studies, University of Tabriz , Tabriz, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

the present study investigated educational challenges in the corona and post-corona period based on the lived experiences of students in the academic year 1404-1403 using the qualitative research method of phenomenology. The target group of the research included the second high school students of district 2 of Zanjan city, 24 of them were subjected to a semi-structured interview through purposeful sampling. In order to achieve the validity of the interview questions, the opinions of the professors of the Department of Educational Sciences were used. To ensure the validity of the research data, the themes extracted from the interviews were presented to the interviewees so that after their approval, the analysis could be continued. Finally, the content of the interviews was extracted and classified in the form of six main themes and 19 sub-themes. According to the results of the research, virtual education during the Corona era as well as face-to-face education immediately after the Corona epidemic subsided, students have faced serious challenges. Challenges caused by attending virtual classes during the Corona era (reduced academic progress, reduced physical mobility in the educational environment, lack of proper interaction between students and teachers, etc.), challenges of returning to face-to-face classes after the Corona virus (decrease in self-confidence and weak communication) social, the stress of contracting Corona, etc.) and the challenges related to the special rules and discipline governing the atmosphere of face-to-face education in schools after Corona (difficulty in following the rules of classrooms and face-to-face school, difficulty in using masks and shield

کلیدواژه‌ها [English]

  • lived experiences
  • educational challenges
  • corona era
  • post-corona
  • secondary school students