نقش باورهای فراشناختی بر خودکارآمدی تحصیلی با متغیر میانجی حافظه کاری در دانش آموزان شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه فرهنگیان تهران، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور (تهران جنوب)، تهران، ایران،

3 کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور (تهران جنوب)، تهران، ایران،

10.22034/ise.2025.16721.1103

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش باورهای فراشناختی بر خودکارآمدی تحصیلی با متغیر میانجی حافظه کاری در دانش آموزان شهر تهران انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود. روش نمونه گیری خوشه‌ای- مرحله‌ای و حجم نمونه 384 نفر برآورد شد. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد فراشناخت ولز و هاتون (MCQ) (1997)، خودکارآمدی شرر(1982) و حافظه کاری دینمن و کارپنتر (1980) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، در سطح آمار توصیفی از محاسبه میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم ‌افزار ایموس23 و SPSS26 استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد حافظه کاری نقش واسطه‌ای معناداری در پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس باورهای فراشناختی دانش-آموزان شهر تهران دارد. همچنین مسیر مستقیم تأثیر باورهای فراشناختی بر خودکارآمدی تحصیلی معنادار بود (05/0p<).
نتیجه‌گیری: این نتیجه بیانگر این است که حافظه کاری نقش مهمی در فراگیری بهتر و بهره‌گیری از راهبردهای فراشناختی دارد. بنابراین با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، پیشنهاد می گردد: آموزش راهبردهای فراشناختی در برنامه آموزش دانش آموزان قرار گیرد و آنان از همان ابتدای ورود به کلاس درس به فراخور نیاز و میزان فراگیری با این راهبردها آشنا گردند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of metacognitive beliefs on academic self-efficacy with the mediating variable of working memory in Tehran students

نویسندگان [English]

  • zahra karimi 1
  • Taherh Por kamali 2
  • mahsa karimi 3
1 Lecturer at Farhangian University of Tehran, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Payam Noor University, Tehran, Iran.
3 M.A Educational Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to examine the role of metacognitive beliefs on academic self-efficacy, with working memory as a mediating variable, among students in Tehran.
Methods: The research employed a descriptive-correlational method using structural equation modeling. The study's population comprised all high school students in Tehran academic of 1401-1402. A multistage cluster sampling method was used, and the sample size was estimated to be 384 individuals.To collect data, standardized questionnaires were utilized, including the Metacognition Questionnaire by Wells and Hoath (1997), the Self-Efficacy Scale by Scherer (1982), and the Working Memory Questionnaire by Daneman and Carpenter (1980). For data analysis, we employed descriptive statistics, including the calculation of mean and standard deviation. For inferential statistics, Pearson correlation and structural equation modeling were utilized, using the software packages AMOS 23 and SPSS 26.
Results: The findings indicated that metacognitive beliefs have a direct, positive, and significant effect on the academic self-efficacy of students.The findings also showed that working memory plays a significant mediating role in predicting academic self-efficacy based on the metacognitive beliefs of students in Tehran (p < 0.05).
Conclusion: This result indicates that working memory plays an important role in better learning and the utilization of metacognitive strategies. Therefore, considering the results of this study, it is recommended that metacognitive strategies be included in the educational curriculum for students, and that they become acquainted with these strategies right from the beginning of their time in the classroom, tailored to their needs and level of understanding.

کلیدواژه‌ها [English]

  • metacognitive beliefs
  • academic self-efficacy
  • working memory
  • student
  • school