شناسایی مشکلات آموزشی و تربیتی فراگیران مدرسه نوید زندگی(کودکان مبتلا به سرطان): مورد مطالعه، بیمارستان کودکان شهر بندرعباس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار

2 گروه اموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران ایران

10.22034/ise.2025.17333.1129

چکیده

پژوهش حاضر با هدف واکاوی مشکلات آموزشی و تربیتی در مدرسه نوید زندگی کودکان انجام شد. پژوهش با روش کیفی و پارادایم پدیدارشناسی نظام کدگذاری استقرایی به انجام رسید از مصاحبه‌ی عمیق و روش تجزیه و تحلیل داده‌ها روش تحلیل استقرایی بوده است. جامعه شامل معلمان واولیای مدرسه نوید زندگی شهربندرعباس بود که نمونه گیری هدفمند از معلمان و والدین انجام که 25 نفر را شامل شد. برای افزایش اعتبار پژوهش، نتایج تحلیل تعدادی از مصاحبه‌ها در اختیار چندی از مشارکت‌گنندگان در پژوهش قرار گرفت و نظرات آنها در جهت اصلاح برخی موارد اعمال شد. همچنین نتایج تحلیل و بررسی پس از اعمال نظر سه نفر از صاحب‌نظران و خبرگان عرصه آموزش کودکان استثنایی استان، جمع‌بندی و اصلاحات لازم صورت گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد، کودکان مدرسه نوید زندگی در بخش دانشی با دو مقوله مرکزی ضعف در فرایندها و مهارتهای ذهنی یادگیری و ضعف در خواندن مواجه هستند که مقوله ضعف در فرایندها و مهارتهای ذهنی یادگیری بسامد بالاتری دارد. در بخش نگرشها، مشکلات کودکان چهار مولفه کلیدی ضعف انگیزشی، عدم خودباوری، مشکلات روانشناختی و عدم پذیرش اجتماعی را در بر می گیرد که مقوله ضعف انگیزشی بیشترین بسامد را دارد و در بخش مهارتها چهار مقوله اصلی شامل ناتوانی های فیزیولوژیکی، ضعف مهارت خوانداری و نوشتاری، ضعف در روابط اجتماعی و ناتوانی در برنامه ریزی صحیح در حوزه مهارتی به عنوان مشکلات بخش مهارتی کودکان سرطانی شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the educational and educational problems of the students of Navid Zaindeh School (children with cancer): case study, Bandar Abbas Children's Hospital

نویسندگان [English]

  • eshagh shirinkam 1
  • mokhtar zakeri 2
  • . .
1 استادیار
2 گروه اموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران ایران
چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of identifying educational and educational problems in Navid Life Children's School. The research was carried out with qualitative method and inductive coding system of in-depth interview and data analysis method was inductive analysis method. Targeted sampling of teachers and parents was done, which included 25 people. To increase the validity of the research, the analysis results of a number of interviews were provided to some of the participants in the research and their opinions were applied to correct some cases. Also, the results of the analysis and review after applying the opinion of three experts and experts in the field of education of exceptional children of the province, summarization and necessary corrections were made.Analysis of the data showed that the children of Navid Zindeh School in the academic department are facing two central categories of weakness in the mental processes and skills of learning and weakness in reading, and the category of weakness in the mental processes and skills of learning has a higher frequency. In the attitude section, children's problems include four key components of motivational weakness, lack of self-confidence, psychological problems, and social rejection, with the category of motivational weakness having the highest frequency, and in the skills section, there are four main categories including physiological disabilities, weak reading skills and Writing, weakness in social relations and inability to plan properly in the skill area were identified as problems in the skill area of ​​children with cancer

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: educational problems
  • children with cancer
  • Navid Zindeh School
  • Bandar Abbas
  • education and training