اثربخشی آموزش مبتنی بر جستجوگری در وب بر خوش‌بینی تحصیلی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشگاه آزاد اسلامی یزد

10.22034/ise.2025.17698.1153

چکیده

آموزش جستجوگری مبتنی بر وب، نوعی آموزش دانش آموز محور است که در دهه‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. با وجود این، مطالعات درباره تأثیر این روش بر دانش‌آموزان اتفاق نظر ندارند، لذا پژوهش حاضر با هدف آموزش مبتنی بر جستجوگری در وب و تعیین اثربخشی آن بر خوش‌بینی تحصیلی، مسئولیت پذیری اجتماعی و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه 2 یزد انجام شد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی است. جامعه آماری شامل 3618 دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه 2 یزد در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که 30 نفر از آن‌ها به روش تصادفی خوشه ای مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش پرسشنامه های سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984)، مسئولیت پذیری اجتماعی کردلو (۱۳۹۳) و خوش‌بینی تحصیلی تیچانن - موران و همکاران (2013) استفاده شد. آموزش جستجوگری مبتنی بر وب طی 7 جلسه 50 دقیقه ای برگزار گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد آموزش مبتنی بر جستجوگری در وب بر هر سه مولفه سازگاری تحصیلی، مسئولیت پذیری اجتماعی و خوش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه 2 یزد، موثر بوده است. در نتیجه این نوع آموزش، باتوجه به انعطاف پذیری بالای فناوری های الکترونیکی، شرایط مساعدی را جهت رسیدن به اهداف آموزشی فراهم می نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of web search-based training on academic optimism, social responsibility and academic adjustment of students

نویسندگان [English]

  • Mansoor Dehghan Manshadi 1
  • Mahdiyeh Fazeli Shuroki 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Yazd Islamic Azad University
چکیده [English]

Web search-based training is a type of student-centered training that has received attention in recent decades. Despite this, studies about the effect of this method on students do not agree, therefore, the present study was conducted with the aim of web search-based training and determining its effect on academic optimism, social responsibility and academic adjustment of fifth grade male students in District 2 of Yazd. This research is quasi-experimental. The statistical population included 3618 fifth grade male students in District 2 of Yazd in the academic year of 2022-2023, of which 30 were selected as a sample by Stepwise cluster random method. In this research, academic adjustment questionnaire by Baker and Seriak (1984); social responsibility questionnaire by Kurdello (2013) and academic optimism questionnaire by Tschannen-Moran et al. (2013) were used. Web search-based training was held in 7 sessions of 50 minutes. Analysis of covariance test was used to analyze the data. The findings showed that the web search-based training was effective on all three components of academic adjustment, social responsibility and academic optimism of the fifth grade male students in District 2 of Yazd. As a result, this type of education, due to the high flexibility of electronic technologies, provides favorable conditions to achieve educational goals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Optimism
  • Social Responsibility
  • Students
  • Academic Adjustment
  • Web Search