تأثیر آموزش ریاضی مبتنی بر فناوری بر توسعه دانش محتوایی تربیتی (PCK) دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22034/ise.2025.17935.1163

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش ریاضی مبتنی بر فناوری بر توسعه دانش محتوایی تربیتی (PCK) دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع پژوهش ‏های کاربردی است که با استفاده از روش پژوهش شبه تجربی با پیش ‎آزمون و پس ‎آزمون اجرا شده است. جامعه پژوهش شامل 320 نفر از دانشجومعلمان دختر رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان همدان بود که از بین آنها یک گروه به تعداد 23 دانشجومعلم با دیپلم علوم انسانی و یک گروه به تعداد 23 دانشجومعلم با دیپلم تجربی و ریاضی از طریق نمونه ‎گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‎ آوری داده ‏ها، آزمون محقق ‏ساخته دانش محتوایی تربیتی ریاضی بود که دانش محتوایی تربیتی مربوط به مفاهیم ریاضی را در دو بخش پیش ‎آزمون و پس ‏آزمون، مورد ارزیابی قرار داد. در کلاس ‏های هر دو گروه، آموزش ریاضی مبتنی بر فناوری بر اساس MATLAB GUI و از طریق برنامه (MathsApp) در 10 جلسه دو ساعته انجام گرفت. در این پژوهش به منظور تحلیل داده‏ ها از آزمون ‏های آماری t همبسته با طرح اندازه‏ گیری مکرر و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج یافته ‏ها نشان داد آموزش ریاضی مبتنی بر فناوری در توسعه دانش محتوایی تربیتی دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی با دیپلم انسانی؛ و دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی با دیپلم ریاضی و تجربی، تأثیر معنی ‏داری دارد. همچنین نتایج نشان داد در زمینه تأثیر آموزش ریاضی مبتنی بر فناوری در توسعه دانش محتوایی تربیتی دانشجومعلمان، تفاوت معنی ‎داری بین دو گروه وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of technology-based mathematics education on the development of pedagogical content knowledge (PCK) Among Elementary Education Student -Teachers

نویسندگان [English]

  • Moosa Ebadi 1
  • Zohreh Karami 2
1 Associate Professor, Department of Mathematics Education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this research is to examine the impact of technology-based mathematics education on the development of pedagogical content knowledge (PCK) among students-teachers in the primary education program.This research is classified as applied research and was conducted using a quasi-experimental design with pre-tests and post-tests.The research population consisted of 320 female student - teachers from the primary education program at Farhagian University, Hamedan province. From this population,a group of 23 students-teachers with a diploma in humanities and another group of 23 students-teachers with diplomas in experimental and mathematical sciences were selected through simple random sampling.The data collection tool was a researcher-developed assessment designed to evaluate pedagogical content knowledge in mathematics.This assessment focused on the understanding of pedagogical content knowledge related to mathematical concepts and was administered in both the pre-test and post-test phases. In the classes of both groups, technology-based mathematics education was conducted based on MATLAB GUI and through the program (MathsApp) in 10 two-hour sessions.For data analysis, paired t-tests with a repeated measures design and ANCOVA were used.The results of the findings indicated that technology-based mathematics education significantly impacts the development of pedagogical content knowledge for student teachers in the field of elementary education with a diploma in humanities, as well as for student-teachers in the field of elementary education with diplomas in mathematics and experimental sciences. the results showed that there is no significant difference between the two groups regarding the impact of technology-based mathematics education on the development of pedagogical content knowledge of student-teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mathematics education
  • technology
  • pedagogical content knowledge
  • student-teachers
  • primary education