تأثیر مداخله آموزشی صلح بر خودکنترلی و مهارت‌های ارتباطی دانشجومعلمان دختر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22034/ise.2025.17926.1158

چکیده

هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزشی صلح بر خودکنترلی و مهارت‌های ارتباطی دانشجو معلمان دختر بود. پژوهش حاضر به روش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری یک‌ماهه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجو معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی 1403- 1404 بود. بدین منظور 30 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی جرابک (2004) و خودکنترلی کندال‌‌- ویلکاکسون (1979) بود که در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری توسط هر دو گروه تکمیل شد. برنامه آموزش صلح طی 10 جلسه‌ 60 دقیقه‌ای و در مدت 5 هفته متوالی به دانشجومعلمان گروه آزمایش ارائه شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش صلح در دانشجومعلمان دختر بر خودکنترلی (327/4=F و 044/0=P) و مهارت‌های ارتباطی (947/8=F و 005/0=P) در مراحل پس‌آزمون و پیگیری اثربخش بود. در نهایت بر اساس نتایج این پژوهش می‌توان گفت آموزش صلح در مهارت‌های ارتباطی و خودکنترلی اثربخش بوده و لذا آگاهی دانشجومعلمان، اساتید و سایر متخصصان از این متغیرها ضروری است. و از این رو استفاده از این مداخله آموزشی می‌تواند در ارتقای خودکنترلی و مهارت‌های ارتباطی دانشجومعلمان مؤثر واقع شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Peace Educational Intervention on Self-Control and Communication Skills of Female Student Teachers

نویسنده [English]

  • Afzal Akbari Balootbangan
Assistant Professor, Department, of Psychology and Counselling, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of the present study was to determine the effectiveness of peace educational intervention on self-control and communication skills of female student teachers. The present study was conducted using a quasi-experimental method with a pre-test-post-test design and a one-month follow-up with a control group. The statistical population included all female student teachers at Farhangian University of kohgiluyeh and boyer ahmad in the academic year 2024. For this purpose, 30 people were voluntarily selected and randomly assigned to two experimental and control groups. The research tools included the Jarabak Communication Skills Questionnaire (2004) and the Kendall-Wilcoxon Self-Control (1979) which were completed by both groups in three stages: pre-test, post-test, and follow-up. The peace education program was presented to the student teachers in the experimental group in 10 sessions of 60 minutes each for 5 consecutive weeks. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance using SPSS version 22 software. The results showed that peace education was effective in female student teachers on self-control (F=4.327 and P=0.044) and communication skills (F=8.947 and P=0.005) in the post-test and follow-up stages. Finally, based on the results of this study, it can be said that peace education was effective in communication skills and self-control, and therefore, it is necessary for student teachers, professors and other professionals to be aware of these variables.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Peace Education
  • Self-Control
  • Females
  • Student Teachers
  • Communication Skills