بینش مدرسان تاریخ و اهداف مطالعه تاریخ در تحکیم جایگاه این رشته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، شهرستان بیرجند

2 کارشناس مسئول امور بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی

10.22034/ise.2025.17188.1120

چکیده

آموزش تاریخ امروزه جزء لاینفک نظامهای آموزشی در سرتاسر جهان است. ضرورت این امر زمانی بیشتر احساس می‌شود که دانسته شود تاریخ یک رشته هویت‌ساز است. ایجاد این هویت نه توسط تاریخ به ماهو تاریخ، بلکه توسط متولیان تاریخ که همان دبیران و استادان این رشتهاند محقق می‌گردد. دبیران تاریخ و متولیان این رشته در ساخت فرهنگ پویا و انتقال آن به نسل جوان نقش مهم و سازنده‌ای دارند. حال چگونه می‌توان از این امر به راحتی چشم‌پوشی کرد.

پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی و تحلیلی و روش جمع‌آوری کتابخانه‌ای – میدانی «تجربه زیسته و مطالعاتی پژوهشگران» در صدد پاسخگویی به این سوال است که بینش دبیران و مدرسان تاریخ در ساختار نظام آموزشی کشور و هم چنین اهداف مطالعه این رشته در تحکیم جایگاه آن در دانشگاه ها چه تاثیری دارد؟ بعد از بررسی داده‌های تاریخی و تجارب شخصی نویسندگان در تدریس تاریخ یافته تحقیق حاضر آن را نشان می‌دهد هرگونه تغییر و تحول در سیستم آموزشی تاریخ در سطح کشور و قبل از بازنگری در محتوای درسی، محیط آموزشی، تغییر نگرش خانواده و جامعه در ابتدا منوط است بر تغییر بینش و نگرش دبیران و استادان تاریخ. در وهله اول تا زمانی که فلسفه مطالعه تاریخ برای آنان حل نشده باشد هرگونه راهکاری برای روشمند کردن تدریس تاریخ یا تغییر در آن بیهوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

There are two history teachers and the goals of studying the history of arbitration, where is his place

نویسندگان [English]

  • مسعود بهرامیان 1
  • کوروش salehi 2
1 university of birjand
2 کارشناس مسئول امور بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی
چکیده [English]

آموزش تاریخ امروزه جزء لاینفک نظامهای آموزشی در سرتاسر جهان است. ضرورت این امر زمانی بیشتر احساس می‌شود که دانسته شود تاریخ یک رشته هویت‌ساز است. ایجاد این هویت نه توسط تاریخ به ماهو تاریخ، بلکه توسط متولیان تاریخ که همان دبیران و استادان این رشتهاند محقق می‌گردد. دبیران تاریخ و متولیان این رشته در ساخت فرهنگ پویا و انتقال آن به نسل جوان نقش مهم و سازنده‌ای دارند. حال چگونه می‌توان از این امر به راحتی چشم‌پوشی کرد.

پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی و تحلیلی و روش جمع‌آوری کتابخانه‌ای – میدانی «تجربه زیسته و مطالعاتی پژوهشگران» در صدد پاسخگویی به این سوال است که بینش دبیران و مدرسان تاریخ در ساختار نظام آموزشی کشور و هم چنین اهداف مطالعه این رشته در تحکیم جایگاه آن در دانشگاه ها چه تاثیری دارد؟ بعد از بررسی داده‌های تاریخی و تجارب شخصی نویسندگان در تدریس تاریخ یافته تحقیق حاضر آن را نشان می‌دهد هرگونه تغییر و تحول در سیستم آموزشی تاریخ در سطح کشور و قبل از بازنگری در محتوای درسی، محیط آموزشی، تغییر نگرش خانواده و جامعه در ابتدا منوط است بر تغییر بینش و نگرش دبیران و استادان تاریخ. در وهله اول تا زمانی که فلسفه مطالعه تاریخ برای آنان حل نشده باشد هرگونه راهکاری برای روشمند کردن تدریس تاریخ یا تغییر در آن بیهوده است.

کلیدواژه‌ها [English]

  • بینش استادان
  • فلسفه مطالعه تاریخ
  • هویت ملی
  • عینیت تاریخی
  • عبرت آموزی