برساخت اجتماعی دیدگاه معلمان و دانش‌آموزان به آموزش مطلوب درس مطالعات اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران

3 پژوهشگر پسادکتری، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

10.22034/ise.2025.17932.1160

چکیده

به‌کارگیری شیوه­ های مطلوب آموزش یکی از راه­های رسیدن به اهداف آموزشی، موفقیت تحصیلی و فراگیری بهتر دروس است. درس مطالعات اجتماعی به‌عنوان یکی از درس­های کاربردی و مهم دوره آموزش عمومی است که آموزش مطلوب آن می­تواند اثرات پایداری در رشد افراد جامعه و جامعه­ پذیری بهتر آنان داشته باشد. به همین دلیل هدف انجام پژوهش حاضر واکاوی ویژگی­های آموزش مطلوب درس مطالعات اجتماعی از دیدگاه معلمان این درس و دانش‌آموزان با رویکرد کیفی و نظریه زمینه­ای است. اطلاعات موردنیاز با استفاده از مصاحبه­های عمیق و نیمه ساختاریافته با گروه­های هدف در شهر نجف‌آباد در سال تحصیلی 1402-1401 گردآوری و طی سه فرآیند کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مفهوم‌پردازی و تجزیه تحلیل شد. با توجه به یافته‌های پژوهش پنج مقوله اصلی تحت عنوان "کیفیت­مندی، بهبودبخشی ساختاری، روزآمدی معلم، تعالی بخشی تدریس و زیست هنجارمند" احصا شد که همه در مقوله هسته "راهبرد چندجانبه نگری تدریس" تجمیع شدند. نتایج نشان داد که الگوی مطلوب تدریس درس مطالعات، الگویی است که به همه جوانب تدریس اعم از فردی، محیطی و آموزشی توجه کند با این رویه یادگیری و بازدهی کلاس نیز افزایش خواهد یافت. درنتیجه لزوم توجه سیاست‌گذاران حوزه مربوطه به امر تدریس و فراهم‌سازی بسترهای مربوطه لازم و ضروری به نظر می‌رسد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Social construction of teachers' and students' views on the ideal teaching of social studies course

نویسندگان [English]

  • Seyed Alireza Afshani 1
  • Ahmad Abbasi Darreh Bedi 2
  • zahra falakodin 3
1 Professor of Sociology, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
2 Master of Science in School Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Arak Branch, Arak, Iran
3 yazd universityPostdoctoral Researcher, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]

Using the best teaching methods is one of the ways to achieve educational goals, academic success, and better learning of lessons. The social studies course is one of the practical and important general courses course the proper teaching of which can have lasting effects on the growth of people in the society and their better socialization. For this reason, the purpose of the current research is to analyze the characteristics of the desirable teaching of social studies course from the point of view of the teachers and students of this course. A qualitative approach based on grounded theory was employed and the required data was collected using in-depth and semi-structured interviews with target groups in the city of Najafabad in the academic year of 1402-1401. It was conceptualized and analyzed through thematic analysis with three processes of open, axial, and selective coding. According to the research findings, five main categories were obtained, namely, quality, structural improvement, teacher modernization, teaching excellence, and standard living. All of them were gathered in the core category of teaching multilateralism strategy. The results showed that the ideal model for teaching studies is a model that pays attention to all aspects of teaching, including personal, environmental, and educational. With this procedure, the learning and efficiency of the class will also increase. As a result, it seems necessary for policymakers to pay attention to teaching and providing relevant grounds for teaching this course.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social studies
  • multidimensionality of teaching
  • teachers
  • students
  • grounded theory