سنجش سطح درک مفهومی فراگیران درس شیمی با مدل سولو در آموزش به روش کاوشگری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش شیمی دانشکده علوم پایه دانشگاه فرهنگیان تهران

10.22034/ise.2025.17452.1138

چکیده

پیشینه و اهداف: امروزه آموزش به روش کاوشگری به عنوان یک روش فعال برای درک پدیده‌های مورد کاوش، شناخته شده که می‌تواند توانایی استدلال و درک فراگیران را بهبود بخشد، هدف این پژوهش، سنجش سطح درک مفهومی فراگیران در درس شیمی به کمک مدل سولو(SOLO) در آموزش شیمی به روش کاوشگری است تا چگونگی روابط متقابل استفاده از این روش در جهت افزایش درک مفهومی فراگیران را بیان کند. روش‌ها‌: این پژوهش با رویکرد کیفی از نوع تحلیل محتوای قراردادی انجام شد. نمونه گیری از نوع هدفمند بود و تا اشباع کامل اطاعات ادامه یافت. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با ده گروه از دانش آموزان (هر گروه سه دانش آموز) پایه اول در دبیرستان معرفت تهران پس از اتمام تدریس بخشی از شیمی به روش کاوشگری، جمع آوری شد. تحلیل داده‌ها به روش تحلیل محتوای قراردادی  انجام گردید و برای اعتبار بخشی یافته‌ها از دو روش بررسی توسط مشارکت کنندگان و بررسی توسط همکاران استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل از  تحلیل مصاحبه ها نشان داد که حدود 43 درصد دانش آموزان در سطح تک ساختاری و حدود 57 درصد در سطوح بالاتر، چند ساختاری رابطه‌ای و انتزاع تعمیم یافته، قرار دارند دانش آموزان رشته علوم تجربی با 60 درصد نسبت به دانش آموزان رشته ریاضی 53 درصد عملکرد بهتری نشان داده‌اند. در بررسی پاسخ ها، نوع تفکر، راهبردها و اشتباهات مفهومی رایج نیز تحلیل شده است. نتیجه‌گیری:  مدل سولو به معلمان این امکان را می‌دهد که نتایج یادگیری را ارزیابی کرده و درک دانش‌آموزان را مورد بررسی قرار دهند. در جهت بهبود درک دانش آموزان از مفاهیم شیمی و افزایش مهارت‌های عملی آنان، پیشنهاد می‌شود معلمان از آموزش به روش کاوشگری که  فرصتی فراهم می‌آورد تا درک مفهومی فراگیران در مباحث شیمی به طور موثری بهبود یابد، استفاده نمایند و این با نتایج پژوهش های قبلی هم‌سویی دارد. بدین ترتیب ایجاد سازوکار مناسب برای ترویج آموزش به روش کاوشگری می‌تواند برای برنامه‌ریزان، مولفان کتاب‌های درسی بسیار حائز اهمیت باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing Students' Conceptual Understanding Level in Chemistry Using the SOLO Model in Inquiry-Based Teaching

نویسنده [English]

  • Sharif Kaamyabi
Department of Chemistry, Faculty of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Inquiry-based teaching is recognized as an active method for understanding explored phenomena, capable of enhancing learners' reasoning and comprehension skills. This study aims to assess the level of students' conceptual understanding in chemistry using the SOLO (Structure of Observed Learning Outcomes) model within an inquiry-based chemistry teaching framework, thereby elucidating how the interplay of this method contributes to improving learners' conceptual understanding.  This qualitative study employed a conventional content analysis approach. Participants were selected through purposive sampling and data collection continued until saturation was achieved. Data were gathered via semi-structured interviews with ten groups of first-year students (three students per group) at Ma’refat High School in Tehran, following the completion of an inquiry-based chemistry unit. The data were analyzed using conventional content analysis, and findings were validated through member checking and peer review.  The analysis of the interviews revealed that approximately 43% of students performed at the unistructural level, while 57% achieved higher levels (relational and extended abstract multistructural levels). Science stream students outperformed mathematics stream students, with 60% versus 53% reaching higher levels, respectively. Responses were further analyzed to identify types of reasoning, problem-solving strategies, and common conceptual misconceptions. The SOLO model enables teachers to evaluate learning outcomes and assess students' understanding. To enhance students' conceptual grasp of chemistry and improve their practical skills, it is recommended that educators adopt inquiry-based teaching methods, which effectively foster deeper conceptual understanding. These findings align with prior research. Consequently, establishing appropriate mechanisms to promote inquiry-based teaching holds significant importance for curriculum planners and textbook authors.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conceptual understanding
  • assessment
  • SOLO model
  • inquiry-based teaching
  • chemistry education