تحلیل راهکارهای ارتقای یادگیری گروهی در دوره ابتدایی از دیدگاه اساتید دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار علوم تربیتی، دانشکده حضرت نرجس، دانشگاه ولی عصر (عج)رفسنجان، رفسنجان. ایران

2 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، یزد، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل راهکارهای ارتقای یادگیری گروهی در دوره ابتدایی از دیدگاه اساتید دانشگاه فرهنگیان شهر یزد انجام شد. این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتوا صورت گرفت. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 17 نفر از متخصصان، به شیوه نمونه‌گیری هدفمند گردآوری و بررسی شدند. برای اطمینان از صحت یافته‌ها، از سه روش ممیزی بیرونی، بازبینی نتایج توسط مشارکت‌کنندگان، و کنترل مداوم استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش منجر به شناسایی و دسته‌بندی سه مؤلفه انتخابی، شش مؤلفه محوری، و 34 زیرمؤلفه به‌عنوان راهکارهای ارتقای یادگیری گروهی شد. یافته‌ها بر اهمیت عواملی چون ایجاد محیط‌های یادگیری غنی و باکیفیت، آموزش هدفمند شهروندی اجتماعی، و تقویت الگوهای نظام‌مند در مدارس تأکید داشت. همچنین، آموزش جامعه‌پذیری در مدارس به‌عنوان ضرورتی اساسی برای تربیت افرادی آگاه، مسئولیت‌پذیر، و توانمند در مواجهه با چالش‌های اجتماعی شناسایی شد. نتیجه‌گیری: تأکید بر نقش معلمان به‌عنوان عوامل کلیدی در شکل‌دهی به کنش‌های اجتماعی مطلوب در میان دانش‌آموزان برجسته شد. روش تدریس معلمان باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان را به مشارکت فعال، همکاری گروهی، و تبادل سازنده افکار ترغیب کند. همچنین، فرهنگ‌سازی در زمینه کار گروهی میان تمامی عوامل مدرسه به‌عنوان پیش‌شرطی حیاتی برای ایجاد محیط‌های یادگیری گروهی مؤثر مطرح شد. در نهایت، پژوهش بر ضرورت تربیت شهروندانی آگاه و مسئولیت‌پذیر از طریق طراحی محیط‌های یادگیری غنی و آموزش نظام‌مند در مدارس تأکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing Strategies for Enhancing Group Learning in Primary Education from the Perspective of Farhangian University Professors

نویسندگان [English]

  • mahdieh sadat mirrahimi 1
  • Fateme Pahlevan Baghery 2
1 Assistant Professor, Educational Sciences, Hazrat Narjes Faculty, Vali-e-asr university of Rafsanjan, Rafsanjan, Iran.
2 Student of Farhangian University, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Yazd, Iran,
چکیده [English]

This study aimed to analyze strategies for enhancing group learning in primary education from the perspective of university professors in Yazd. The research was conducted using a qualitative approach and content analysis. Data were collected and analyzed through semi-structured interviews with 17 specialists, using purposive sampling. Three methods were employed to ensure the validity of the findings: external auditing, participant review of results, and continuous monitoring to ensure the validity of the findings. The research results led to the identification and categorization of three selected components, six core components, and 34 sub-components as strategies for improving group learning. The findings emphasized the importance of factors such as creating rich and high-quality learning environments, purposeful social citizenship education, and strengthening systematic models in schools. Moreover, socialization education in schools was identified as a necessity for nurturing individuals who are knowledgeable, responsible, and capable of facing social challenges. The study highlighted the role of teachers as key agents in shaping desirable social actions among students. Teachers' teaching methods should encourage active participation, group collaboration, and constructive exchange of ideas. Additionally, fostering a culture of teamwork among all school stakeholders was considered a critical prerequisite for establishing effective group learning environments. Finally, the research emphasizes the need to nurture informed and responsible citizens through the design of rich learning environments and systematic education in schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content Analysis
  • Group Learning
  • Elementary School
  • Farhangian University
  • Teacher