کاربرد رویکرد پساساختارگرایی در آموزش طراحی معماری برای بهبود کیفیت تدریس (مطالعه موردی: طرح ۵)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

2 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22034/ise.2025.19356.1327

چکیده

زمینه و هدف: کارکردهای اجرایی، کنش­های عالی نظام عصبی مغز هستند که مجموعه ­ای از توانایی­ های عالی شامل فرآیندهای تنظیم شناخت، تنظیم رفتار و تنظیم هیجان را به انجام می­رسانند. این سازه به افراد کمک می­کند افکار، رفتار و هیجاناتشان را برای دسترسی به هدف، کنترل و سازمان­دهی کنند. هدف این پژوهش اثر بخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی و خودکارآمدی تحصیلی دانش­آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر شیراز بود.
داده ­ها و روش­ها: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ­آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر پایه ششم شهر شیراز بودند. از بین جامعه آماری مذکور، تعداد 40 دانش­آموز به روش نمونه­ گیری خوشه ه­ای تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش ( 20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. به منظور جمع­آوری داده­های پژوهش از پرسشنامه­های کارکردهای اجرایی و خودکارآمدی‌تحصیلی استفاده شد. برنامه آموزش توانبخشی شناختی به مدت 10 جلسه یک و نیم ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ­ها: یافته­ های پژوهش نشان داد که آموزش توانبخشی شناختی بر شاخص ­کارکردهای اجرایی (تنظیم شناخت، تنظیم رفتار، تنظیم هیجان) و خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد آن (خودکارآمدی آینده تحصیلی، خودکارآمدی عملکردتحصیلی و خودکارآمدی مهارت­های‌تحصیلی) بر دانش‌آموزان اثربخش بوده است. به عبارت دیگر، آموزش توانبخشی شناختی منجر به بهبود کارکردهای اجرایی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانش­ آموزان شده است.
نتیجه­ گیری: با توجه به اثربخش بودن این برنامه، متخصصان و مشاوران مدرسه می­توانند از این برنامه آموزشی برای بهبود کارکردهای اجرایی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانش ­آموزان استفاده کنند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Application of the Post-Structuralist Approach in Architectural Design Education to Improve Teaching Quality (Case Study: Design 5)

نویسندگان [English]

  • FATEMEH NIKNAHAD 1
  • Mohammad Parva 1
  • Hossein Aflaki Fard 2
  • Hadi Keshmiri 1
1 Department of Architecture, Shi.C., Islamic Azad University, Shiraz, Iran
2 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This study aimed to design and validate a poststructuralist approach model to improve the quality of instruction in the Architectural Design 5 course. It focused on four key questions: identifying existing weaknesses, defining poststructuralist components, presenting a proposed model, and evaluating its effectiveness in enhancing instructional quality. The study’s significance lies in aligning educational methods with the evolving scientific and practical demands of the field.



An exploratory mixed-methods approach was employed. In the qualitative phase, semi-structured interviews with experts were conducted to diagnose curriculum issues. Additionally, using qualitative meta-synthesis and analysis of 96 selected articles out of 325 documents, the core components were identified. Data were analyzed using ATLAS.ti software. The proposed model included 10 elements: curriculum logic, objectives, content, learning activities, instructor, materials and resources, grouping, location, timing, and evaluation—supported by 83 indicators. The model’s validity was confirmed using Kendall’s coefficient of concordance and feedback from six experts in curriculum design and architecture.



In the quantitative phase, a quasi-experimental method was used: the experimental group received training based on the poststructuralist approach, while the control group followed traditional instruction. Post-test results revealed a significant improvement in the instructional quality of the experimental group compared to the control group, confirming the model’s positive impact on learning outcomes.



The findings demonstrated that the proposed model successfully enhanced the quality of Architectural Design 5 instruction and effectively addressed national educational and temporal needs. This model provides a foundation for improving educational systems and implementing more efficient architectural design training programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum'
  • Poststructuralism'
  • Quality of Education'
  • Validation'
  • Model'
  • '
  • Architectural Design 5 Course