کاربرد رویکرد پساساختارگرایی در آموزش طراحی معماری برای بهبود کیفیت تدریس (مطالعه موردی: طرح ۵)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

2 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22034/ise.2025.19356.1327

چکیده

هدف این پژوهش، طراحی الگوی رویکرد پساساختارگرایی در آموزش طراحی معماری به‌منظور بهبود کیفیت تدریس، با تمرکز بر درس «طرح معماری ۵» است. با توجه به چالش‌های موجود در ساختار سنتی آموزش طراحی، این مطالعه تلاش دارد تا با بهره‌گیری از مبانی پساساختارگرایی، زمینه‌های تحول در محتوای آموزشی، فرایند تدریس و نقش‌آفرینی دانشجویان را شناسایی و تحلیل کند. روش پژوهش حاضر کیفی و  با استفاده از راهبرد فراترکیب مبتنی بر تحلیل مضمون تدوین شده است. به‌ ‌منظور بررسی پیشینه نظری مرتبط با رویکرد پساساختارگرایی در طراحی‌معماری،جست‌وجویی‌نظام‌مند‌ در پایگاه‌های علمی معتبر داخلی و بین‌المللی مانند: (Scopus، Web of Science، ScienceDirect،  SID و ( Noormags در بازه زمانی 1960 تا 2024 انجام شد. از میان 325 سند شناسایی‌شده، پس از ارزیابی محتوایی و علمی، 96 سند که بیشترین ارتباط با اهداف پژوهش داشتند انتخاب و اطلاعات آن‌ها برای تدوین مبانی نظری و تقویت تحلیل‌ها مورد استفاده قرار گرفت.جهت تحلیل داده‌ها در روش تحلیل مضمون از نرم‌افزار ATLAS.ti و از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی مؤلفه‌های کلیدی آموزش مبتنی بر رویکرد پساساختارگرایی از طریق مطالعات نظری و مصاحبه استفاده شده است.جامعه آماری پژوهش اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و دانشگاه سراسری شیراز است که با روش نمونه‌گیری هد‌فمند 6 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که رویکرد پساساختارگرایی از طریق تأکید بر چندمعنایی، بازاندیشی، خودبیان‌گری، و زمینه‌مندی فرهنگی می‌تواند به ارتقای کیفیت تدریس، افزایش خلاقیت طراحی و توانمندسازی دانشجویان در فرآیند تولید معنا در پروژه‌های معماری منجر شود. نتایج همچنین بیانگر ضرورت بازنگری در برنامه درسی طرح ۵ و توجه به ساختارشکنی در طراحی تمرین‌ها و شیوه ارزیابی است. این پژوهش می‌تواند الگویی نوین برای بهبود آموزش طراحی معماری فراهم سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Application of the Post-Structuralist Approach in Architectural Design Education to Improve Teaching Quality (Case Study: Design 5)

نویسندگان [English]

  • FATEMEH NIKNAHAD 1
  • Mohammad Parva 1
  • Hossein Aflaki Fard 2
  • Hadi Keshmiri 1
1 Department of Architecture, Shi.C., Islamic Azad University, Shiraz, Iran
2 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This study aimed to design and validate a poststructuralist approach model to improve the quality of instruction in the Architectural Design 5 course. It focused on four key questions: identifying existing weaknesses, defining poststructuralist components, presenting a proposed model, and evaluating its effectiveness in enhancing instructional quality. The study’s significance lies in aligning educational methods with the evolving scientific and practical demands of the field.



An exploratory mixed-methods approach was employed. In the qualitative phase, semi-structured interviews with experts were conducted to diagnose curriculum issues. Additionally, using qualitative meta-synthesis and analysis of 96 selected articles out of 325 documents, the core components were identified. Data were analyzed using ATLAS.ti software. The proposed model included 10 elements: curriculum logic, objectives, content, learning activities, instructor, materials and resources, grouping, location, timing, and evaluation—supported by 83 indicators. The model’s validity was confirmed using Kendall’s coefficient of concordance and feedback from six experts in curriculum design and architecture.



In the quantitative phase, a quasi-experimental method was used: the experimental group received training based on the poststructuralist approach, while the control group followed traditional instruction. Post-test results revealed a significant improvement in the instructional quality of the experimental group compared to the control group, confirming the model’s positive impact on learning outcomes.



The findings demonstrated that the proposed model successfully enhanced the quality of Architectural Design 5 instruction and effectively addressed national educational and temporal needs. This model provides a foundation for improving educational systems and implementing more efficient architectural design training programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum'
  • Poststructuralism'
  • Quality of Education'
  • Validation'
  • Model'
  • '
  • Architectural Design 5 Course