بررسی تجارب زیسته مادران دانش‌آموزان دوره ابتدایی از آموزش مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

4 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.22034/ise.2025.18787.1275

چکیده

زمینه و هدف: پس از شیوع ویروس کرونا در جهان، نظام‌های آموزشی به استفاده از شیوه «آموزش مجازی» در برنامه‌های خود گرایش پیدا کردند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته مادران دانش آموزان دوره ابتدایی از آموزش مجازی صورت گرفت..
داده­ ها و روش ­ها: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. گروه هدف پژوهش تمامی مادران دارای دانش آموز دوره دوم ابتدایی در ناحیه یک شهر یزد در سال تحصیلی 1401-1400 بودندکه تعداد 14 نفر از این مادران از طریق روش نمونه‌گیری «هدفمند» انتخاب شد. ملاک ورود و خروج به میدان مطالعه به این ترتیب بود که مادران حداقل دو سال تجربه آموزش مجازی در خانه در دوران کرونا را داشته باشند. پس از رسیدن به اشباع نظری جمع‌آوری داده‌ها به اتمام رسید. ابزار پژوهش «مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته» بود و از روش تحلیل داده‌ اسمیت استفاده شد. برای تعیین اعتبار داده‌ها از بررسی و تطبیق نظر برخی پژوهشگران کیفی و مشارکت­ کنندگان در پژوهش استفاده شد.
یافته­ ها: با بررسی تجارب زیسته مادران دانش آموزان از آموزش مجازی، از دل این مفاهیم، 9 مضمون اصلی و 25 زیرمضمون فرعی استخراج شد. مضامین مشارکت و نظارت موثر والدین، کارآمدی آموزشی و جنبه موثر اقتصادی، در پاسخ به سوال جنبه مثبت آموزش مجازی؛ مضامین مسائل آموزشی و مسائل فنی، در پاسخ به سوال جنبه منفی آموزش مجازی و مضامین حمایت مردمی، نظارت و ارزشیابی، حل مشکلات زیرساختی و آموزشی و ادغام آموزش مجازی و حضوری، در پاسخ به ارائه راهکار برای بهبود آموزش‌های حضوری و مجازی حاصل شد
نتیجه ­گیری: به طور کلی می­توان گفت که آموزش مجازی مزایا و معایب خاص خودش را دارد و ادغام آموزش مجازی و حضوری در کنار هم در مدارس می‌تواند جهت بهبود کیفیت آموزشی موثر واقع شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

investigating the lived experiences of mothers of primary school students from virtual education

نویسندگان [English]

  • Malihe Mansoori 1
  • Mohsen Shakeri 2
  • Kazem Barzegar Bafrooei 3
  • Mahdieh Estabraghi 4
1 Yazd University, Yazd, Iran
2 Department of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
3 Department of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yad, Iran
4 Shahid Chamran Ahvaz, Ahvaz,Iran
چکیده [English]

Background and aim: After the outbreak of the coronavirus in the world, educational systems began to use the "virtual education" method in their programs. The present study aimed to investigate the lived experiences of mothers of elementary school students from virtual education.
Data and method: The approach of the current research was qualitative and phenomenological. The target group of the research was all the mothers with students of the second year of elementary school in a district of Yazd city in the academic year of 2021-2022, and 14 of these mothers were selected through the "purposive" sampling method. The criteria for entering and exiting the field of study was that mothers had at least two years of virtual education experience at home during the Corona era. After reaching theoretical saturation, data collection was completed. The research tool was "in-depth semi-structured interview" and Smith's data analysis method was used. To determine the validity of the data, the opinion of some qualitative researchers and the participants in the study were used.
Findings: By examining the lived experiences of students' mothers from face-to-face and virtual education, 9 main themes and 25 sub-themes were extracted from these concepts. The themes of effective parental participation and supervision, educational efficiency and effective economic aspect, in response to the question of the positive aspect of virtual education; The themes of educational issues and technical issues, in response to the question of the negative side of virtual education and the themes of public support, monitoring and evaluation, solving infrastructure and educational problems and integrating virtual and face-to-face education, were obtained in response to providing a solution to improve face-to-face and virtual education.
Conclusion: In general, virtual education has its own advantages and disadvantages, and integrating virtual and traditional education in schools can effectively improve the quality of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lived experience
  • virtual education
  • elementary school
  • solutions to improve education
  • Qualitative Aproach