بررسی تجارب زیسته مادران دانش‌آموزان دوره ابتدایی از آموزش مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

4 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.22034/ise.2025.18787.1275

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته مادران دانش آموزان دوره ابتدایی از آموزش مجازی صورت گرفت. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. گروه هدف پژوهش تمامی مادران دارای دانش آموز دوره دوم ابتدایی در ناحیه یک شهر یزد در سال تحصیلی 1401-1400 بودندکه تعداد 14 نفر از این مادران از طریق روش نمونه‌گیری «هدفمند» انتخاب شد. اینکه مادران حداقل دو سال تجربه آموزش مجازی در خانه در دوران کرونا را داشته باشند، جزو ملاکهای ورود و خروج بود. پس از رسیدن به اشباع نظری جمع‌آوری داده‌ها به اتمام رسید. ابزار پژوهش «مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته» بود و از روش تحلیل داده‌ اسمیت استفاده شد. برای تعیین اعتبار داده‌ها از بررسی و تطبیق نظر برخی پژوهشگران کیفی و مشارکت‌کنندگان در پژوهش استفاده شد. با بررسی تجارب زیسته مادران دانش آموزان از آموزش مجازی، از دل این مفاهیم، 9 مضمون اصلی و 25 زیرمضمون فرعی استخراج شد. مضامین مشارکت و نظارت موثر والدین، کارآمدی آموزشی و جنبه موثر اقتصادی، در پاسخ به سوال جنبه مثبت آموزش مجازی؛ مضامین مسائل آموزشی و مسائل فنی، در پاسخ به سوال جنبه منفی آموزش مجازی و مضامین حمایت مردمی، نظارت و ارزشیابی، حل مشکلات زیرساختی و آموزشی و ادغام آموزش مجازی و حضوری، در پاسخ به ارائه راهکار برای بهبود آموزش‌های حضوری و مجازی حاصل شد . به طور کلی می‌توان گفت که آموزش مجازی مزایا و معایب خاص خودش را دارد و ادغام آموزش مجازی و حضوری در کنار هم در مدارس می‌تواند جهت بهبود کیفیت آموزشی موثر واقع شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

investigating the lived experiences of mothers of primary school students from virtual education

نویسندگان [English]

  • Malihe Mansoori 1
  • Mohsen Shakeri 2
  • Kazem Barzegar Bafrooei 3
  • Mahdieh Estabraghi 4
1 Yazd University, Yazd, Iran
2 Department of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
3 Department of Psychology and Educational Sciences, Yazd University, Yad, Iran
4 Shahid Chamran Ahvaz, Ahvaz,Iran
چکیده [English]

This study explores the lived experiences of mothers of primary school students within the virtual education. Employing a qualitative phenomenological approach, the research focuses on mothers of second-grade students in Yazd, Iran, during the 2021-2022 academic year. Fourteen mothers were selected using purposive sampling, with the criterion that they had at least two years of experience with virtual education at home during the COVID-19 pandemic. Data collection concluded upon reaching theoretical saturation. In-depth, semi-structured interviews were used as the research tool, and data analysis was conducted using Smith’s Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). The validity of the data was confirmed through expert review by qualitative researchers and feedback from the participants. Analysis of the mothers’ lived experiences revealed nine main themes and twenty-five sub-themes. Positive aspects of virtual education were associated with effective parental participation and supervision, enhanced educational efficiency, and positive economic impacts. Negative aspects were linked to educational and technical issues. Proposed solutions for improving both in-person and virtual education included community support, monitoring and evaluation, addressing infrastructural and educational problems, and integrating virtual and face-to-face learning. Overall, the findings suggest that while virtual education has its advantages and disadvantages, integrating virtual and traditional education can be effective in improving the quality of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lived experience
  • virtual education
  • elementary school
  • solutions to improve education
  • Qualitative Aproach