اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1. استادیار گروه آموزش روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان ، شیراز، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

10.22034/ise.2025.18105.1191

چکیده

زمینه و هدف: کارکردهای اجرایی، کنش­های عالی نظام عصبی مغز هستند که مجموعه­ای از توانایی­های عالی شامل فرآیندهای تنظیم شناخت، تنظیم رفتار و تنظیم هیجان را به انجام می­رسانند. این سازه به افراد کمک می­کند افکار، رفتار و هیجاناتشان را برای دسترسی به هدف، کنترل و سازمان­دهی کنند. هدف این پژوهش اثر بخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی و خودکارآمدی تحصیلی دانش­آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر شیراز بود.
داده­ها و روش­ها: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش­ آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ­آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر پایه ششم شهر شیراز بودند. از بین جامعه آماری مذکور، تعداد 40 دانش­آموز به روش نمونه­ گیری خوشه­ای تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش ( 20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. به منظور جمع ­آوری داده ­های پژوهش از پرسشنامه­ های کارکردهای اجرایی و خودکارآمدی‌تحصیلی استفاده شد. برنامه آموزش توانبخشی شناختی به مدت 10 جلسه یک و نیم ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته­ ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که آموزش توانبخشی شناختی بر شاخص­ کارکردهای اجرایی (تنظیم شناخت، تنظیم رفتار، تنظیم هیجان) و خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد آن (خودکارآمدی آینده تحصیلی، خودکارآمدی عملکردتحصیلی و خودکارآمدی مهارت­های‌تحصیلی) بر دانش‌آموزان اثربخش بوده است. به عبارت دیگر، آموزش توانبخشی شناختی منجر به بهبود کارکردهای اجرایی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانش­آموزان شده است.
نتیجه ­گیری: با توجه به اثربخش بودن این برنامه، متخصصان و مشاوران مدرسه می­توانند از این برنامه آموزشی برای بهبود کارکردهای اجرایی و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانش ­آموزان استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation on Executive Functions and Academic Self-efficacy of Sixth Grade Elementary Students

نویسندگان [English]

  • soghra ostovar 1
  • Hossein Aflaki Fard 2
1 Assistant Professor, Psychology Education and Counseling Department, Farhangian University, Shiraz, Iran. (Responsible Author) Email: s_stovar@yahoo.com
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Background and aim: Executive functions are the higher actions of the nervous system of the brain, which perform a set of higher abilities, including the processes of regulating cognition, regulating behavior, and regulating emotions. This structure helps people to control and organize their thoughts, behavior and emotions to reach the goal. The aim of this research was the effectiveness of cognitive rehabilitation on executive functions and academic self-efficacy of sixth grade female students in Shiraz city.
Data and method: The research method was an experiment with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research was all sixth grade female students in Shiraz. From among the statistical population, 40 students were selected as the research sample by random cluster sampling and randomly assigned to two experimental (20) and control (20) groups.  In order to collect research data, questionnaires of executive functions and educational self-efficacy were used. The cognitive rehabilitation training program was implemented for 10 sessions of one and a half hours for the experimental group. Analysis of covariance statistical test was used to analyze the data.
Findings: The findings of the research showed that cognitive rehabilitation training has been effective on the indicators of executive functions (regulation of cognition, regulation of behavior, regulation of emotion) and academic self-efficacy and its dimensions (future education self-efficacy, academic performance self-efficacy and academic skills self-efficacy) of students. In other words, cognitive rehabilitation training has led to the improvement of executive functions and increased academic self-efficacy of students.
Conclusion: Considering the effectiveness of this program, school specialists and counselors can use this educational program to improve executive functions and increase students' academic self-efficacy.
Keywords: Cognitive rehabilitation, Indicators of executive functions, Cognitive regulation, Behavior regulation, Emotion regulation, Academic self-efficacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive rehabilitation
  • Indicators of executive functions
  • Cognitive regulation
  • Behavior regulation
  • Emotion regulation
  • Academic self-efficacy