تدوین و اعتباریابی بسته آموزش انتخاب شغلی مبتنی بر تئوری انتخاب برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبایی

2 استاد دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

چکیده

چکیده فارسی

انتخاب شغل یکی از انتخاب های مهم زندگی هر فرد است. هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی انتخاب شغلی مبتنی بر تئوری انتخاب برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه است. پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع کیفی است. بسته آموزشی با روش تحلیل مضمون با مطالعه کتاب‌ها و مقالات پیرامون تئوری انتخاب تدوین شد و سپس برای اعتباریابی بسته آموزشی، محتویات بسته برای 25 نفر از افراد جامعه آماری که شامل مدرسین و اساتید حوزه روانشناسی بود، ارسال شد و در نهایت 10 نفر به گویه‌های اعتبارسنجی پاسخ دادند. برای درنظر گرفتن روایی از شاخص های CVI و CVR استفاده شد که میزان به دست آمده به ترتیب بالاتر از 0.80 و 0.80 بود که مبین اعتبار مناسب محتویات بسته از دید خبرگان بود. با توجه به این نتایج میتوان از این بسته در مدارس متوسطه دوم استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Compilation and validation of career choice training package based on choice theory for secondary students

نویسندگان [English]

  • fariba hoseina 1
  • esmaeil sadipour 2
1 allameh tabatabaee university
2 allameh tabatabaee university
چکیده [English]

Choosing a job is one of the most important choices in every person's life. The aim of the current research is to compile and validate the educational package of career choice based on choice theory for high school students. The research is functional in terms of purpose and qualitative in terms of method. The educational package was compiled by content method and studying books and articles about the choice theory and then to validate the educational package, the package to evaluate the contents of the package was sent to 25 persons from the statistical community which included teachers and professors in the field of psychology, and finally 10 persons answered the questionnaire. CVI and CVR indices were used to consider the validity, and the obtained values were higher than 0.80 and 0.80, respectively, which indicates the appropriate validity of the contents of the package from the experts' point of view. According to these results, this package can be used in secondary schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • choosing job
  • choice theory
  • students
  • training package
  • validation