ارزیابی عملکرد طرح شهاب در بهبود روند راهنمایی و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیأت علمی و استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی،دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی، ارومیه،ایران

10.22034/ise.2024.16422.1098

چکیده

این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد طرح شهاب در بهبود روند راهنمایی و هدایت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه در شهر ارومیه انجام شد. این مطالعه از نوع کاربردی بود و با استفاده از رویکرد ترکیبی (کمی و کیفی) انجام گرفت.در بخش کمی، طرح تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل مدیران، معلمان و دانش آموزان مقطع متوسطه در شهر ارومیه بود و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، 10 مدرسه و در هر مدرسه مدیر، 10 معلم و 20 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق‌ساخته برای گردآوری داده‌های کمی استفاده شد.در بخش کیفی، از روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته برای شناسایی چالش‌ها و موانع اجرای موثر طرح شهاب بهره گرفته شد.نتایج نشان داد که طرح شهاب تا حد زیادی در بهبود روند راهنمایی تحصیلی دانش آموزان موفق بوده است. اما در زمینه بهبود هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، عملکرد آن تا حدودی مطلوب ارزیابی شد. همچنین، چالش‌هایی مانند کمبود زیرساخت‌های فناورانه، کمبود منابع مالی، آموزش ناکافی معلمان و مقاومت برخی از دانش آموزان و والدین در پذیرش طرح شهاب شناسایی شد.در مجموع، یافته‌های این پژوهش نشان داد که برای ارتقای عملکرد طرح شهاب در تمامی ابعاد، توجه به رفع چالش‌ها و تقویت زیرساخت‌ها و آموزش کارکنان از ضروریات است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the performance of Shahab project in improving the process of guidance and academic guidance of students

نویسنده [English]

  • Zohreh Hamzehlou
Member of the academic staff and assistant professor of the Department of Educational Sciences of Farhangian University of West Azarbaijan Province, specialized doctorate in curriculum planning
چکیده [English]

Background and Objectives: T his research was conducted with the aim of evaluating the performance of Shahab project in improving the process of guidance and academic guidance of high school students in Urmia. Methods: This study was of an applied type and was mixed using a combined approach (quantitative and qualitative). In the quantitative part, the research design was descriptive-survey. The statistical population included principals, teachers, and secondary school students in Urmia city, and 10 schools were selected by multi-stage cluster sampling method, and in each school, the principal, 10 teachers, and 20 students were selected as samples. A researcher-made questionnaire was used to collect quantitative data. In the qualitative part, the method of qualitative content analysis and semi-structured interviews were used to identify the challenges and obstacles to the effective implementation of the Shahab project. The results showed that the Shahab project greatly improved the process of academic guidance. Students have been successful. But in terms of improving the academic guidance of students, its performance was evaluated as favorable. Findings:  Also, challenges such as lack of technological infrastructure, lack of financial resources, insufficient training of teachers and the resistance of some students and parents in accepting the Shahab project were identified. Conclusion:Overall, the findings of this research showed that in order to improve the performance of the Shahab project in all dimensions, attention should be paid to Solving challenges and strengthening infrastructure and training employees are essential.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shahab project
  • academic guidance
  • students
  • challenges and obstacles
  • solutions