بررسی نقش تعدیلی متغیرهای فردی در پیوند با بازنمایی‌های طرح‌واره‌ای و توانایی حل مسئلۀ ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665. تهران. ایران

2 استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665. تهران. ایران

3 کارشناسی آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه . دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران.

4 آموزگار ابتدایی

10.22034/ise.2024.17039.1116

چکیده

حل مسئله از ارکان مهم آموزش ریاضی است و توسط شورای ملی معلمان ریاضی به عنوان هستۀ اصلی آموزش ریاضی معرفی شده است. پژوهش­های اخیر در حوزۀ آموزش ریاضی و روان‌شناسی نشان داده­اند که بازنمایی­های ریاضی به‌ویژه بازنمایی طرح‌واره­ای نقش مهمی در تسهیل فرایند حل مسئله ایفا می­کند. هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیلی متغیرهای فردی ازجمله توانمندی روانی-حرکتی، درک مطلب شنیداری، استقلال از زمینه و توانایی فضایی_دیداری در ارتباط با بازنمایی­های طرح‌واره­ای و توانایی حل مسائل (معمولی و غیرمعمولی) می­باشد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات رابطه­ای-هم‌بستگی است .نمونۀ پژوهش با استفاده از نرم‌افزار جی-پاور برابر با 720 نفر از کلیۀ دانش­آموزان پایۀ ششم مدارس شهرستان بویراحمد است که به شیوۀ نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون مقیاس شایستگی ریاضی کودکان اوترخت، آزمون نقشینۀ فلانگان، آزمون شکل­های نهفته، آزمون اجزاء فلانگان و آزمون درک مطلب خواندن کورپلاتی بوده­اند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده­ها در این پژوهش، از تحلیل زیرگروه استفاده شده است. نتایج نشان داد که توانمندی روانی-حرکتی، درک مطلب شنیداری، استقلال از زمینه و توانایی فضایی-دیداری در پیوند با بازنمایی طرح‌واره­ای و توانایی حل مسائل غیرمعمولی ریاضی (هر کدام در برخی مؤلفه‌ها) نقش تعدیلی دارد؛ ولی این متغیرها در عملکرد دانش­آموزان در پاسخ‌گویی به مسائل معمولی (به‌جز در تعداد اندکی از مؤلفه‌های برخی متغیرهای خاص) تفاوتی ندارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Moderating Role of Individual Variables in Relation to Schematic Representation and Mathematical Problem-Solving Ability

نویسندگان [English]

  • Mehran Azizi Mahmoodabad 1
  • Seyed Yousef Rasoly 2
  • Zainab Gharibi Bedistani 3
  • Fatemeh razbanian 4
  • Pardis mirzaei 4
1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran Professor Assistant
2 Professor Assistant . Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Bachelor's degree in teaching students with special needs. Farhangian University. Tehran. Iran.
4 Primary teacher
چکیده [English]

 
Abstract: Problem solving is one of the major factors in teaching mathematics and has been introduced by the National Council of Mathematical Teachers (2000) as the core of math education. Recent studies in the field of mathematical education and psychology have shown that math representation, especially the schematic representation plays an important role in facilitating problem-solving process. The purpose of this study was to examine the moderating role of individual variables such as psychomotor competency, auditory comprehension, field independency and spatial-visual ability in relation to schematic representation and problem-solving Ability (usual and unusual). The current research is a relational-correlation type of research .The research sample was 720 students from all sixth grade students of Boyer-ahmad cities' schools selected by simple Cluster random sampling method using G-POWER software. The research tools were Utrecht Mathematical Competence Scale, Flanagan pattern Test, group embedded figure Test, Flanagan Component Test, and Korpilahti Listening Comprehension test. Subgroup analysis was used to analyze the data in this research. The results suggest that psychomotor competency, auditory comprehension, field independency and visual - spatial ability have moderating role in relation to schematic representation and unusual problem-solving ability in math (Each in some of the components (, but these variables have no difference on The performance of students in responding to usual questions (Except for a few of the components in the special category).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Problem-Solving
  • schematic Representation
  • Psychomotor Competency
  • Auditory Comprehension
  • Field Independency
  • visual- spatial ability