اثربخشی بسته آموزشی تاب آوری مبتنی بر بازی بر سلامت اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، یزد، ایران

2 کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی،دانشگاه آزاد اردکان،یزد

3 دانشجوی کارشناسی امور تربیتی،دانشگاه فرهنگیان یزد،ایران

10.22034/ise.2024.17000.1115

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بسته آموزشی تاب‌آوری مبتنی بر بازی بر سلامت اجتماعی دانش‌آموزان دختر شهرستان میبد انجام شد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 30 دانش آموز از مدارس ششم ابتدایی به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز (2004) به عنوان پیش آزمون در هر دو گروه استفاده شد. سپس آموزش تاب آوری مبتنی بر بازی به عنوان متغیر مستقل (مداخله) تنها در گروه آزمایش در 14 جلسه 60 دقیقه ای اجرا شد. گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. در پایان آموزش مجدداً پرسشنامه در هر دو گروه به صورت پس آزمون اجرا شد. اطلاعات و داده های استخراج شده با کمک آزمون پارامتریک تحلیل کوواریانس تک متغیره، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش تاب آوری مبتنی بر بازی بر سلامت اجتماعی دانش آموزان تأثیر دارد و بین گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد( 0/05 > p)یافته ها نشان داد که آموزش تاب آوری باعث افزایش سطح هیجانات مثبت، عزت نفس و مقابله موفق با تجربیات منفی و بهبود روابط بین فردی می شود. همچنین سازگاری با چالش ها را آسان می کند و حس انسجام را در فرد ایجاد می کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of game-based resilience training package on the social health of primary school students

نویسندگان [English]

  • shekoofeh rahimpour 1
  • farzaneh asghary 2
  • samane. akbarpoor 3
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Yazd, Iran
2 Master of Elementary Education, Ardakan Azad University, Yazd
3 Bachelor of Education, Farhangian University, Yazd, Iran
چکیده [English]

This research aimed to investigate the impact of game-based resilience training package on social health in Female students of Meibod city. This study is quasiexperimental, using a pre-test and post-test, with a control group design. The samples were 30 students from the sixth primary schools selected by random multistage sampling method, they were divided into two experimental and control groups. To collect data, Keyes' (2004) social health questionnaire was used as pre-test in both groups. Then, game-based resilience training, as the independent variable (intervention), was conducted only in the experimental group in 14 sessions of 60 minutes each; the control group did not receive any training. At the end of training, the questionnaire was administered again in both groups as a post-test. The extracted information and data were analyzed with the help of the parametric test of univariate analysis of covariance (ANCOA). The results showed that game-based resilience education has an effect on the social health of students and there was a significant difference between the control and experimental groups (p<0.05). The findings showed that resilience training increases the level of positive emotions, self-esteem and successful coping with negative experiences and improves interpersonal relationships. It also makes it easy to adapt to challenges and create a sense of coherence in a person.

کلیدواژه‌ها [English]

  • resilience
  • pl
  • game-based
  • social health
  • interpersonal relationships
  • students