ماهیت و کاربرد شبکه های اجتماعی در فرآیند آموزش از دیدگاه اساتید: یک پژوهش کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران(نویسنده مسئول)

2 دکتری مطالعات برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

10.22034/ise.2025.18929.1285

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تبیین ادراک اساتید دانشگاه از ماهیت و کاربست شبکه‌های اجتماعی در فرآیندهای آموزشی است. این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعه آماری، شامل اعضای هیئت‌علمی دانشگاه بیرجند بودند و نمونه مدنظر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و بر مبنای ملاک‌های ازپیش‌تعیین‌شده انتخاب شدند. فرایند گردآوری داده‌ها با بهره‌گیری از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. داده‌های حاصل با استفاده از کدگذاری تحلیل گردید. یافته‌ها در قالب شش کد منتخب، 17 کدمحوری و 70 کد باز دسته‌بندی شد. ابعادی همچون، ادراک اساتید از ماهیت شبکه‌های اجتماعی، ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی در ایران، کاربردهای آموزشی، پیامدها، چالش‌ها و راهکارهای پیشنهادی برای بهره‌گیری آموزشی از این بستر به عنوان کدهای منتخب احصا گردید. همچنین بر اساس ادراک مشارکت‌کنندگان، شبکه‌های اجتماعی ماهیتی پویا و در حال تکوین دارند، طبق دیدگاه اساتید شبکه‌های اجتماعی در ایران دارای ویژگی چون عدم تعادل در استفاده، نبود زیرساخت مناسب و دخالت‌های سیاسی است؛ همچنین طبق دیدگاه اساتید این شبکه‌ها دارای کارکردهای تفریحی، اقتصادی، تغییر جو محیط و آموزشی است. چالش‌هایی همچون نگرش منفی برخی اساتید و استفاده نامتوازن دانشجویان نیز از دیگر مضامین استخراج‌شده بود. بر مبنای یافته‌های این پژوهش، توجه به راهکارهایی همچون بازنگری در سیاست‌گذاری‌ها، فرایند مدیریت دانش، فرهنگ‌سازی آموزشی، توسعه زیرساخت‌ها و تدوین رویه‌های روشن برای بهره‌گیری هدفمند از شبکه‌های اجتماعی در نظام آموزش عالی ضروری به نظر می‌رسد. ازجمله پیامدهای آموزشی شبکه‌های اجتماعی می‌توان به تقویت روابط صمیمانه، تسهیل یادگیری مادام‌العمر و نیز دشواری در مدیریت دانش اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The nature and use of social networks in the educational process from the perspective of professors: A qualitative study

نویسندگان [English]

  • Meysam Gholampour 1
  • Mohammad MahmoodiBoreng 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran (Corresponding Author)
2 PhD in Curriculum Studies, University of Birjand, Birjand, Iran
چکیده [English]

The aim of the present study is to explain the perceptions of university professors of the nature and application of social networks in educational processes. This study was conducted with a qualitative approach and phenomenological method. The statistical population included members of the faculty of Birjand University, and the sample was selected using a purposive sampling method and based on predetermined criteria. The data collection process continued using semi-structured interviews until theoretical saturation was achieved. The resulting data were analyzed using coding. The findings were categorized into six selected codes, 17 focused codes, and 70 open codes. Dimensions such as professors' perceptions of the nature of social networks, characteristics of social networks in Iran, educational applications, consequences, challenges, and suggested solutions for educational use of this platform were identified as selected codes. Also, based on the participants' perception, social networks have a dynamic and evolving nature. According to the professors' perspective, social networks in Iran have characteristics such as imbalance in use, lack of appropriate infrastructure, and political interference. Also, according to the professors' perspective, these networks have recreational, economic, and educational functions. Challenges such as the negative attitude of some professors and unbalanced use by students were also extracted from other themes. Based on the findings of this study, it seems necessary to pay attention to solutions such as reviewing policies, the knowledge management process, building educational culture, developing infrastructure, and developing clear procedures for the purposeful use of social networks in the higher education system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social networks
  • education
  • professors
  • university
  • phenomenology