اثربخشی برنامه‌درسی شطرنج بر مهارت‌های شناختی و فراشناختی دانش‌آموزان دارای اهمال‌کاری تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران Email: r.saberi@cfu.ac.ir

2 آموزگار ابتدایی ناحیه دو کرمان

3 گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

10.22034/ise.2025.17991.1174

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه درسی شطرنج بر مهارت‌های شناختی و فراشناختی دانش‌آموزان دارای اهمال‌کاری تحصیلی انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی وجامعه آماری پژوهش نیز شامل دانش آموزان دختر و پسر پایه ششم ناحیه 2 شهر کرمان در سال تحصیلی 1403- 1402 بودند. روش نمونه گیری، تصادفی خوشه ای بود که 72 نفر از دانش آموزان اهمال‌کار با استفاده از این روش در دو گروه کنترل ( 36 نفر ) و آزمایش (36 نفر) قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های اهمال‌کاری سواری (1390)، مهارت شناختی نجاتی (1392) و مهارت فراشناختی مختاری و ریچارد (2002) بدست آمدند. یافته ها نشان داد آموزش برنامه‌درسی شطرنج بر افزایش مهارت های شناختی حافظه، توجه انتخابی و کنترل مهاری، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، توجه پایدار، شناخت اجتماعی، انعطاف‌پذیری شناختی تأثیر معنی‌دار دارد (001/0>P). همچنین آموزش شطرنج موجب افزایش معنی‌دار مهارت های فراشناختی راهبردهای کلی خواندن، حل مسئله و راهبردهای حمایت خواندن گردید (001/0>P). بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که آموزش شطرنج می تواند مهارت‌های شناختی و فراشناختی دانش آموزان را تقویت نماید و این مهم می تواند مورد توجه برنامه ریزان درسی قرار گیرد.همچنین با طراحی مداخلات آموزشی مناسب مبتنی بر استفاده از شطرنج در مدارس ابتدایی، اهمال‌کاری در دانش‌آموزان را کاهش داد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Chess Curriculum on Cognitive and Metacognitive Skills of Students with Academic Procrastination

نویسندگان [English]

  • reza saberi 1
  • mahin kamali 2
  • morad hossani 3
1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran Email: r.saberi@cfu.ac.ir
2 teacher of kerman
3 Department of physical education, Farhangian University, Tehran, Iran(Corresponding Author)
چکیده [English]

The present study aimed to investigate the effectiveness of a chess curriculum on the cognitive and metacognitive skills of students with academic procrastination. The research method was quasi-experimental, and the statistical population included sixth-grade male and female students in District 2 of Kerman city during the 2023-2024 academic year. The sampling method was cluster random sampling, through which 72 procrastinating students were selected and divided into a control group (36 students) and an experimental group (36 students). Data were collected using Savari's Procrastination Questionnaire (2011), Nejati's Cognitive Skills Questionnaire (2013), and Mokhtari and Richard's Metacognitive Skills Questionnaire (2002). The findings indicated that the chess curriculum significantly improved cognitive skills such as memory, selective attention, inhibitory control, decision-making, planning, sustained attention, social cognition, and cognitive flexibility (P < 0.001). Additionally, chess training significantly enhanced metacognitive skills, including general reading strategies, problem-solving, and supportive reading strategies (P < 0.001). Based on the findings, it can be concluded that chess training can strengthen students' cognitive and metacognitive skills, and this outcome should be considered by curriculum planners.Also designing appropriate educational interventions based on the use of chess in elementary schools, procrastination in students can be reduced and these interventions improve students' cognitive and metacognitive skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • chess training
  • academic procrastination
  • curriculum
  • cognitive abilities
  • elementary school