طراحی مدل شایستگی رهبری دانش‌آموزان نسلz در مدارس (مدارس متوسطه دوم استان کردستان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار جامعه شناسی و عضو گروه آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران

3 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، آموزش و پرورش، بوکان، ایران.

4 دکترای برنامه‌ریزی درسی، آموزش و پرورش، پیرانشهر، ایران.

5 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش، بوکان، ایران.

10.22034/ise.2025.18240.1224

چکیده

زمینه و هدف: دانش‌آموزان نسلz تأثیرات شگرفی بر محیط آموزش و پرورش فعلی دارند و میزان این تأثیرات آن چنان است که نمی‌توان انتظار داشت که آنان با محیط مدرسه هماهنگ شوند. این نسل دارای ویژگی‌ها، انتظارات و ترجیحات خاصی در فضای آموزشی معاصر است و رهبری اثربخش آنان نیازمند بازشناسی مفهومی دقیق از سوی مدیران آموزشی است، بنابراین در این راستا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل شایستگی رهبری دانش‌آموزان نسلz در مدارس متوسطه دوم استان کردستان بود. روش: این پژوهش با بهره‌گیری از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام گرفت. جامعه مشارکت‌کنندگان شامل 20 نفر از اساتید دانشگاهی در رشته علوم‌تربیتی و مدیران با سابقه اجرایی در حوزه آموزش و پرورش استان کردستان بود که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل داده‌های پژوهش از روش تحلیل مضمون در دو مرحله استفاده شد. یافته‌ها: براساس تحلیل‌های انجام‌شده، ساختار مفهومی یافته‌ها در سه سطح مضامین پایه، مضامین سازمان‌دهنده و مضامین فراگیر ساماندهی شد که در مجموع ۵ مضمون فراگیر، 13 مضمون سازمان‌دهنده و 85 مضمون پایه شناسایی شد. پنج مضمون فراگیر شامل: رهبری تحولی و آینده‌نگر در آموزش و پرورش، زیرساخت‌های حمایتی و منابع لازم برای اجرای شایستگی‌ها، شایستگی‌های حرفه‌ای و شخصی مدیران، توسعه منابع انسانی و فرهنگ سازمانی یادگیرنده، و پیامدهای نهایی و اثربخشی برنامه‌ها بود. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش به برنامه‌ریزان و سیاستگذاران آموزش و پرورش کشور پیشنهاد می‌شود که از مدل ارائه شده در این پژوهش به منزله مبنایی برای تربیت، انتصاب و همچنین جانشین‌پروری مدیران آینده نظام آموزشی استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the leadership competency model of generation Z students in schools (secondary schools of Kurdistan province)

نویسندگان [English]

  • Rashid Ahmadifar 1
  • Parivash Mohammadi Gheshlagh 2
  • sabah abdi 3
  • Faroogh Khakzad 4
  • Esmail Sarbakhsh Rad 5
1 Associate Professor of Sociology at farhangian university, Tehran. Iran.
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Mahabad Branch, Islamic Azad University, Mahabad, Iran
3 M.A of Educational Psychology, Education, Boukan, Iran
4 PhD in Curriculum Studies, Education, Piranshahr, Iran.
5 M.A of Educational Management, Education, Boukan, Iran.
چکیده [English]

Generation Z students have a profound impact on the current educational environment, and the extent of this impact is such that they cannot be expected to adapt to the traditional school environment. This generation has specific characteristics, expectations, and preferences in the contemporary educational environment, and their effective leadership requires a precise conceptual recognition by educational administrators. Therefore, in this regard, the present study aimed to design a leadership competency model for Generation Z students in secondary schools in Kurdistan province. This research was conducted using a qualitative approach and a phenomenological method. The participant population included 20 university professors in the field of educational sciences and managers with executive experience in the field of education in Kurdistan Province, who were selected purposefully. Thematic analysis was used in two stages to analyze the research data. Based on the analyses conducted, the conceptual structure of the findings was organized into three levels: basic themes, organizing themes, and overarching themes. A total of 5 overarching themes, 13 organizing themes, and 85 basic themes were identified. The five overarching themes included: transformational and forward-looking leadership in education, supporting infrastructure and resources necessary for implementing competencies, professional and personal competencies of managers, human resource development, and a learning organizational culture, and the ultimate outcomes and effectiveness of programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competence
  • Managers
  • Generation Z
  • Secondary schools
  • leadership of students