چالش‌ها و راهکار‌های آموزش مهارت‏های اجتماعی به دانش‌آموزان ابتدایی از منظر معلمان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی888-56441 تهران، ایران.

2 گروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی، پردیس شهید باهنر، دانشگاه فرهنگیان

10.22034/ise.2025.18431.1238

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش‌ها و راهکارهای آموزش مهارت‏های اجتماعی در مدارس ابتدایی شهرستان لردگان انجام شد. این پژوهش، به صورت مطالعه‏ ای کیفی از نوع تحلیل استقرایی با نظام کدگذاری طراحی و اجرا شد. مشارکت‏کنندگان این پژوهش 16 نفر از آموزگاران دوره ابتدایی بودند که دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته‏ های علوم تربیتی و علوم اجتماعی و سابقه تدریس بیش از پنج سال تدریس در مدارس ابتدایی داشتند و با شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‏های پژوهش از طریق مصاحبۀ نیمه ‏ساختاریافته به شیوۀ هدفمند و با رعایت قاعدۀ اشباع نظری گردآوری شد و تحلیل آنها به شیوۀ تحلیل محتوای استقرایی انجام گرفت. براساس یافته‎ ‏های پژوهش، چالش‏ های آموزش مهارت‏ های اجتماعی در دوره ابتدایی عبارتنداز: چالش ‏های مرتبط با والدین، چالش ‏های مرتبط با محتوای آموزشی، چالش‏ های مرتبط با تدریس، چالش ‏های اجتماعی، چالش ‏های مرتبط با مدیریت کلاس و چالش‌های دانش‌آموزی. یافته‌های پژوهش نشان داد که، راهکارهای مقابله با چالش‌ها عبارتنداز: راهکارهای مرتبط با والدین (تشویق والدین و تشریح آسیب ناشی از عدم مهارت‏های اجتماعی و..)، راهکارهای مرتبط با محتوای آموزشی (ارائه مهارت‏های اجتماعی در قابل یک درس مستفل تطابق با نیازهای دانش‏آموزان و..)، راهکارهای مرتبط با تدریس (تدوین ابزار مناسب برا ارزیابی مهارت‏های اجتماعی، ارائه گواهی در زمینه آموزش مهارت‏های اجتماعی و..)، راهکارهای اجتماعی (شناسایی دانش‏آموزان مشکل‌دار، قول و فعل یکسان از معلمان و...)، راهکارهای مدیریت کلاس (تدوین سیاست‌های انگیزشی، استفاده از چندرسانه‌ای‌ها و..) و راهکارهای مرتبط با شرایط دانش‏آموزان (شناسایی دانش‏آموزان از نظر شرایط خانوادگی، از نظر وضعیت مهارت‏های اجتماعی و..).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Challenges and Solutions of Teaching Social Skills to Elementary School Students from the Perspective of Elementary School

نویسندگان [English]

  • Ali Shiravani Shiri 1
  • Zhila Heidari Naghdali, 2
  • Simin Taghipoor 3
1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran.
3 MA. in Educational Sciences, Elementary Education, Shahid Bahonar Campus, Farhangian.
چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of identifying the challenges and solutions of teaching social skills in elementary schools. This research was designed and implemented as a qualitative study of the type of inductive analysis with a coding system. The participants of this research were 16 elementary school teachers who had master's degrees in educational sciences and social sciences and had more than five years of teaching experience in elementary schools, and were selected by purposive sampling. Research data were collected through semi-structured interviews in a purposeful manner and in compliance with the rule of theoretical saturation, and their analysis was done by inductive content analysis. Based on the findings of the research, the challenges of teaching social skills in elementary school are: challenges related to parents, challenges related to educational content, challenges related to teaching, social challenges, related challenges with classroom management and student challenges. The findings of the research showed that the strategies for dealing with challenges include: strategies related to parents , Solutions related to educational content , solutions related to teaching,, social solutions, classroom management solutions, and student solutions (identification of students in terms of family conditions, in terms of social skills status, etc.).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Challenges
  • Solutions
  • Social Skills
  • Elementary School
  • .Teachers